Membesarkan anak lelaki ini, ibu bapa perlu banyak besar untuk menghadapi cabarannya.

Maklumlah mereka ini lebih bertenaga dan lasak. Lebih-lebih lagi anak-anak yang aktif dan sentiasa melakukan penerokaan di sekelilingnya.

Jika dibandingkan dengan anak perempuan agak mudah untuk diuruskan. Malah anak perempuan mudah untuk diberi arahan supaya tidak terlalu aktif.

Ikuti tip dari Dr Redza Zainol untuk mendidik anak lelaki dan bagaiman mengendalikan anak ini.

Perkara yang kita patut tahu tentang anak lelaki

1. Otak anak lelaki cenderung untuk melakukan sesuatu (action-oriented). Kalau ada masalah, mereka suka untuk cuba selesaikan.

2. Untuk memahami dan berkongsi perasaan sendiri dengan orang lain adalah tak mudah untuk anak lelaki. Jadi hargailah bila anak lelaki berkongsi rasa dengan kalian.

3. Kita kena sayang anak lelaki sebanyak mana kita sayang pada anak perempuan. Hanya kerana mereka lelaki, tak bermakna mereka tak perlukan kasih sayang yang banyak.

4. Didik anak lelaki untuk urus konflik dengan tutur kata yang halus dan beradab. Bukan dengan serangan perkataan yang kasar, mengugut atau menggunakan kekerasan.

5. Anak lelaki perlu diberi masa dan ruang untuk berlari, memanjat, melompat dan melakukan aktiviti fizikal lain.

6. Anak lelaki perlu diberi perhatian untuk mengasah kemahiran otot halus (fine motor) seperti menggunting, bermain playdough, memegang pensel dan melukis.

7. Anak lelaki suka jika mak ayah bacakan mereka buku cerita terutama dari usia 1 – 8 tahun. Mereka suka bila kita terangkan proses yang berlaku di sekeliling mereka.

8. Anak lelaki kadang-kadang buat keputusan terburu-buru.

Kongsikan dengan mereka pilihan yang ada serta cara mengurus cabaran dalam hidup. Berani menghadapi ujian dan bukan lari dari masalah.

IKLAN

Sumber: Redza Zainol

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520