Semua wanita ingin tampil cantik. Biarpun dah berusia tetap pastikan diri kekal anggun dan cergas.

Bagi yang suka amalan tradisional tentu amalkan  minum air rebusan herba untuk kesihatan tubuh badan.

Lazimnya air rebusan herba ini dikatakan membantu membuang angin, wajah naik seri tidak lagi kusam dan  badan pun jadi lebih ringan.

Apa yang pasti, minum air herba bukan sahaja untuk menyihatkan tubuh badan tapi   penjagaan kecantikan dalaman dan luaran.

Terdapat pelbagai petua air rebusan herba. Barangkali boleh amalkan air rebusan herna ini. Bahan-bahanya pun mudah didapati di rak dapur.

Ikuti lanjut cara penyediaannya.

Air Rebusan untuk :

-Bersihkan rahim

-Buang angin

-Pecahkan lemak

-Naikkan seri muka

-Mengurangkan sengugut

Bahan-bahan :

IKLAN

-Halia (2 ibu jari) Hiris Kasar2

-Kunyit hidup (1 ibu jari)

-Serai (2 batang besar) kalau kecil letak dalam 3-4 batang

-Daun Pandan (4 helai)

-Madu

-Air 3-4 Gelas (kalau gelas kecil letak 4 ye)

IKLAN

*Nak letak sireh pun boleh..Tak letak sebab takde sireh kat umah..

*Boleh letak lebih halia sebab banyak angin dalam badan ni..hehe

Cara-cara :

Masukkan semua bahan-bahan  di atas dalam periuk..renehkan dengan api yang kecil..biar sampai mendidih dalam 15-20 minit..Siap!! bila dah sejuk & nak minum campurkan 1 sudu kecil madu (ikut tahap manis yang anda suka)

Buat ni untuk 2 Cawan ye. Sambil mereneh tu rumah anda pun ada bau  wangi nanti sebab ada daun pandan dalam tu.

Ini cara minum ye. kalau tak selesa ikut cara masing-masing” ok. Minum 1 gelas (suam) pastu off kipas dalam 5-10 minit. Biar badan tu rasa panas & berpeluh sikit. Jangan off lama-lama sgt nanti marah plak suami & famili uols haha. (Berkurung sorang-sorang dalam bilik masa minum ni)

Sumber: Nyd Za