Biji ketumbar merupakan salah satu rempah yang biasa digunakan di dalam masakan. Begitu juga dengan daun ketumbar yang mana lebih biasa digunakan sebagai hiasan di atas makanan.

Pun begitu, tahukah anda sebenarnya biji ketumbar mahu pun daunnya banyak memberi manfaat untuk kecantikan dan kesihatan wanita. Ternyata akan terasa rugi pula jika kita tidak mengetahuinya. Jadi jom semak apa kebaikkannya.


Elakkan Lesu Ketika Haid

Biasanya wanita akan berasa tidak bermaya dan lesu ketika haid. Cara untuk mengatasi masalah ini adalah dengan merebus sedikit ketumbar, kunyit hidup, asam jawa dan sedikit gula merah.

Bahan-bahan :

1 sudu makan ketumbar

kunyit hidup besar ibu jari

1 sudu penuh asam jawa

1 sudu teh gula merah ( kalau takde gula merah lepas sejuk boleh tambah 1 sudu madu untuk rasa sedikit manis )

Cara Penyediaan:
1. Biarkan mendidih.

2. Setelah sejuk minumlah 2 kali sehari.

 

Mengatasi Jerawat

IKLAN

Manfaat biji ketumbar juga boleh digunakan untuk mengatasi jerawat. Jika Anda memiliki masalah dengan jerawat, atasinya dengan mengisar halus biji ketumbar dan campurkan dengan sedikit kunyit. Kemudian sapu rata pada bahagian wajah yang terdapat jerawat. Sebaiknya digunakan sebelum tidur.

Selain itu, daun ketubar juga mempunyai khasiat untuk diamalkan. Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh basyirah Ahmad di dalam fbnya. Bukan satu kebaikan malah pelbagai fungsi khusus buat wanita. Jom kita semak!

 

1. Teh ketumbar untuk kurus
Haha. Bab kurus ja korang laju eih. Ketumbar bantu bakar lemak dan bagus untuk penghadaman. Lepas tu pulak dia control gula dalam darah dan kolestrol. Lepas minum ni kan, kejap ja badan dah rasa berpeluh peluh.

Ce bayangkan kalau korang minum tiap tiap hari sebelum breakfast? Mau turun 5-6 kilo karang. Dah la kos dia pun murah ja. Teh diet harga singgit ko. Yang tanam kat rumah lagi la, free terus.

IKLAN

2. Daun ketumbar boleh kecutkan jerawat
Hampas daun tu karang tak yah la buang. Campur dengan oat boleh, dengan tomato boleh, kemudian buat masker. Nanti terus kering jerawat kat muka. Daun ketumbar pun sebenarnya bagus untuk lembabkan kulit. Baru la terasa kulit tu bagai dispray spray dengan air.

3) Daun ketumbar untuk bibir merah bak delima giteww
Ni khas untuk sapa yang nak merahkan bibir. Lepas ni dah tak yoh tonyoh lipstik banyak banyak dah. Tonyoh ketumbar ja. Nanti karang dari jauh dah tersenyum manis menggoda, penuh dengan gula!

Caranya  boleh ambil hampas daun tadi dan sental kat bibir sekali. Nanti boleh hilangkan kesan kusam sebab asyik tonyoh lipstik 24 jam. Biar 20 minit pastu bilas dengan air suam.

 

sumber :Basyirah Ahmad