Biasanya mak-mak ni bila memerlukan kemahiran membuka dan memasang skrew berkaitan barangan mesin, jarang yang berani melakukannya. Bukan sebab apa, bimbang akhirnya bukan membaiki tetapi merosakkan pula. Tidak mahulah dikatakan orang sebagaimana peribahasa Melayu bagai tikus membaiki labu pula.

Tapi berbeza dengan seorang ibu ini yang dikenali sebagai Ana Marina diakaun fb, dia mampu lakukan sendiri proses membersihkan mesin basuh yang mana memerlukan sedikit kemahiran dan ianya dikongsikanbersama untuk info bersama.


“Semalam ada tengok orang post dalam FB cara nak bersihkan mesin basuh. Nak suruh En suami buat dia tiada di rumah, jadi saya buat sendirilah. Tak sangka senang saja rupanya.

Lama dah guna mesin basuh ni, patut pun bila basuh baju macam tak berapa nak bersih, sabun pun masih melekat di baju.”Ana Mariana

Dan ini adalah langkah demi langkah yang perlu kita lakukan untuk membersihakan mesin basuh. Jom semak.

  1. Buke skru 4 butir jer…Akat tudung atas pon boleh nampak kotor2 bahagian atas yer.

 

2. Buke klip tepi tepi.

 

3. Cabut klip tengah, buka dengan mudah dan kemudian buka skrewnya.

 

IKLAN

4. Cabut plastik yang warna biru ni. Nampak kotorkan?

5. Buka skrew bahagian ini pula. Ada 4 semuanya dan buka dengan penuh kasih sayang ye takut patah, biasanya skrew ni berkarat sebab selalu kena air.

 

IKLAN

6. Kemudian barulah boleh bawa keluar benda alah ni. Tengoklah betapa kotornya.

7. Cuci bersih dengan berus dan sabun.

8. Barulah bersih berkilat macam baru dan barulah boleh dipasang kembali.