Pelbagai cara dan kaedah menanam daun sup yang dikongsikan ini bolehlah dicuba setiap satunya.

Mana tahu, jika sebelum ini segala cara dilakukan tidak berjaya, mungkin dengan  3 kaedah yang dikongsikan ini lain pula ‘penangannya’.

Nak tahu lanjut, jom baca perkongsian ini semoga bermanfaat.

DAUN SUP – 3 kaedah cara tanam yang betul

Ada lagi ka yg belum berjaya tanam pokok daun sup ni? Ok nak habaq mai ada 3 kaedah untuk tanam pokok daun sup ni..hangpa dah pernah cuba ka tiga2 cara ni ?

Jom kongsikan pengalaman & pendapat masing2…

Kaedah pertama : semai biji benih

Kaedah ke 2 : tanam semula akar pokok matang

Kaedah ke 3 : tanam semula anak2 pokok yg tumbuh dari induk pokok hasil dari kaedah 1 atau 2 (gambar 3:pindah ank dr pokok guna kaedah no 2)

So boleh pilih nk guna cara mana..sekali tanam ja pokok sup ni..insyaAllah leh makan hasil berbulan-bulan jika rajin praktikkan kaedah no 3..

 

Anak pokok sup umur 1 bulan lebih hasil
semai biji benih..tunggu besar sikit atau
boleh jer asing2 kan & pindah ke bekas
lebih besar.

Cara saya semai:
1) siapkan media tanam.saya guna
campuran cocoapeat+ sekam bakar +
tanah hitam…ps dh isi ke bekas (cup)
saya siram siap2

2) tabur biji benih sikit jer.jgn byk2
cukup secubit jer tau.tak perlu timbus
dgn media lg sbb biji sup ni halus..ps
spray nanti dia akan terbenam sendiri kat
celah2 media.byk yg gagal sbb ni
lah..benih yg bercambah x dpt tembus
tanah utk dpt cahaya

3) spray dgn air.cukup 1-2 kali tembak jer

4) letak tempat teduh.nk tutup boleh xnk
tutup pon boleh.dlm kes saya, dibiar jer x
tutup pon

IKLAN

5) spray 2x sehari pagi &
petang..insyaAllah tumbuh slps 7-10
nari.klau 2 minggu x tumbuh2 jugak
bererti gagal.kena cuba lagi

selamat mencuba

hasil semai akar pokok sup yg dibeli dr
pasar..umur dh x igt sbb dh byk kali
pindah anak dr induk asal

Cara saya semai

1) pilih pokok sup yg masih segar + ada
byk akar yg masih warna putih + ada
anak/ tunas kecil.3 syarat WAJIB !!

2) potong semua batang kecuali tunas2
Kecil

3) rendam dlm air bg tenggelam akar sajau untuk aktifkan akar selama 1-2 hari

4) dh boleh tanam jika nampak akar
makin sihat + tunas makin segar & membesar

IKLAN

5) siram sikit2 jer jgn terlebih air.yg ni
pon jd penyebab ramai yg gagal sbb media terlalu becek

6) letak tempat teduh dulu 1-2 minggu

selamat mencuba

Pokok sup umur 1 bulan Ips pindah dr
induk gambar 2

cara saya tanam
1) pokok induk mesti sihat + subur + ada
byk anak2 pokok yg baru kluar pilih yg
bersaiz setengah jengkal ke atas jer tau

2) korek atau cabut pelan2.. syarat kena
ada akar bersama ank pokok tu..klau
cabut pastu xde akar baik korang campur
dlm sup ja hehe..kena hati2 cabut

3) tanam & letak kat tempat teduh
selama 1-2 minggu sampai pokok stabil

4) siram sikit2 ja, sama mcm kaedah 1
atau 2.jgn terlebih air

selamat mencuba

Sumber : Pyan Sempoy