Berkat sabar dan tidak putus asa, akhirnya selepas tujuh tahun menanti, Juara Akademi Fantasia Megastar 2017, Idayu berkongsi berita gembira apabila selamat melahirkan bayi lelaki pada jumaat lalu di sebuah pusat perubatan di ibu kota.

Pun begitu, Idayu diuji apabila bayi diberi nama Aryan Rifai itu masih belum dapat bersama sepenuhnya.Menurut Idayu atau nama sebenarnya Nur Farah Idayu Yaakob, anaknya itu berdepan komplikasi semasa dilahirkan.

Katanya lagi, dia sepatutnya melahirkan anak sulungnya secara normal namun terpaksa dibedah selepas bayinya mengalami kekurangan oksigen kerana kepala tersangkut di tali pusat.

Diminta berkongsi perasaan ketika diberitahu perlu menjalani pembedahan, akui Idayu tidak kisah.

“Saya sendiri tak kisah sebab lain macam rasa rupanya baru tahu tali pusat sangkut. Sebab bukaan dah 8 cm tapi pelik  tak lepas-lepas. Perasaan sebagai ibu waktu itu memang gementar sebab takut dia lama lemas.

Akui Idayu, biar terpaksa melalui kesukaran, namun sebagai ibu dia bersyukur kerana bayinya kini selamat dilahirkan.

“Jujur satu nikmat dan kepuasan saya sudah perolehi selepas melahirkannya. Apatah lagi perlu menunggu hampir tujuh tahun untuk menikmati semua ini. Macam tak sangka dah ada anak. 

“Saya baru dapat rasa ini perasaan jadi mak rupanya. Celik mata je terbayang kat aryan, selalu doakan dia tapi dalam masa yang sama kerisauan hati seorang ibu itu tetap ada. Baru saya tahu ini perasaan seorang ibu yang sentiasa nak yang terbaik dan melindungi anak. 

“Namun saya akur dengan ujian ini. Kuningnya pun sudah nampak beransur sedikit. Anak saya pun sudah dipindah dari Unit Rawatan Rapi (ICU) ke wad biasa.

“Tapi pagi ni alhamdulillah doktor cakap perkembangan makin ok. Oksigen ok stabil dah.
Demam kuning macam dah ok. Tinggal nak tunggu result x-ray. Nak pastikan tak ada jangkitan paru-paru. Minta dijauhkan.

Sebagai ibu, dia mengakui pelbagai rasa bermain dijiwa. Resah, gementar dan bimbang dengan situasi melanda anaknya.

“Saya jadi tak senang duduk melihat keadaannya. Saya tak mampu menyembunyikan kerisauan ini. Tapi saya harap anak saya kuat.

IKLAN

“Bayangkan selepas anak saya dilahirkan doktor terus pasangkan oksigen dekatnya. Saya pun dibius penuh saat melahirkannya. 

“Selepas kelahirannya saya hanya dapat menyentuhnya sesekali saat melawat di ICU. Itupun tak boleh selalu.

“Doktor nasihatkan jangan terlalu kerap buat begitu kerana bimbang sakit kuningnya lambat baik. Kata doktor lagi, anak saya kena pulih sendiri supaya boleh cepat keluar hospital.

“Saya mohon semua dapat mendoakan anak saya. Saya perlu pendam dulu hasrat memeluknya erat,” katanya yang tetap akan meneruskan karier sebagai penyanyi atas restu suami asalkan bijak membahagikan masa antara keluarga dan kerjaya.

Idayu berkongsi berita gembira mengenai kelahiran anaknya itu di laman Instagram miliknya semalam.

IKLAN

Ruang komen dipenuhi dengan ucapan daripada netizen dan rakan selebriti yang turut mendoakan keadaan segala urusan Idayu dipermudahkan.

Idayu mendirikan rumah tangga dengan Shahrul Fadzil pada Mei 2014.

Sumber: idayuofficial

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club