Kepada penggemar minuman coolblog atau chatttime, ketahui cara untuk membuat sendiri minuman seakan minuman jenama popular ini. Minuman Homemade yang mengunakan tepung ubi dan tepung pulut ini tentu menjadi minuman kegemaran seisi keluarga. Jom semak perkongsian Puan Fara Bakri cara membuatnya.


BLUE PEARL BUBBLE HOMEMADE 

Pawarna itam tak de , kita pakai biru gelap. Anak-anak suka coolblog , chattime kan? Rasa 90% sama , bahan mungkin berbeza . Buat sendiri jea sis , kasi minum puas-puas cuma rajin tak rajin jea . Sambil tengok tv pun bleh mengentel (bulat-bulatkan )  

2 cawan tepung ubi ( semalam saya buat setengah paket )
2 sudu besar tepung pulut
Pewarna hitam ( benda ni awak nak warna ape2 pun bleh , kan handmade , ikot awak la rasa tetap sama )
Air panas
Secubit garam
Gula 3 sudu ( untuk merebus pearl )
Daun pandan ( masuk dalam air rebusan )

Masuk tepung + garam + pewarna 1-2 titik jea ke dalam bekas , masuk kan air panas sikit2 , uli la pakai senduk ke , kalau kebal pakai tangan terus ( sebarang kecedraan tanggung sendiri ) uli la sampai doh  tak melekat di tangan. Start la bulat-bulat. Saiz kecil , agak-agak muat dia nak lalu kat straw gemok tu . Jangan di gentel mcm nak buat ondeh sudah  tepung yang dah gentel tu tabur la tepung kering sikit untuk elak melekat.

Didihkan air masuk kan 3 sudu gula tadi dan daun pandan , tujuan masuk gula nak bg pearl berkilat, katanya laaa .Rebus la 25-30 minit. Lg lama rebus lg masak sempurna tepung kat dalam .. Selesai rebus tapis dan lalu kan pearl bawah air. Kacau pakai tangan la senang sampai awak rasa kanji dia ilang . Bila dah rasa cukup licin elok . Masuk pearl dalam bekas.

IKLAN

Jangan lupa isi air , based on gogel , dia suh simpan pearl dalam air gula untuk kekal kan rasa n kelebutan kot . Lg sedap guna gula merah kata nyaa. Simpan peti kalau  tak habis. Tapi saya simpan dalam peti , pearl saya jadi keras . Mungkin sikap degil saya kot  tak guna air gula  so saya terpaksa rebus semula .

Buat minum sendiri ok laaa . Rasa dan texture 90% sama ..
Ada terbaca 1 posting ni, menurutnya campurkan sedikit serbuk jelly dalam adunan tepung tu.Cuba la kot dapat result yang 100% sama 

IKLAN

Cara membuatnya:

Selamat mencuba!