Amalan mengambil halia sama ada dibuat air rebusan atau dimakan bertujuan untuk menghilangkan angin dalam badan sudah lama diamalkan. Ia menjadi antara petua kesihatan yang  paling mudah dan mujarab.

Pun begitu, walau ramai tahu manfaat halia namun tidak dinafikan ada antaranya tidak suka untuk mengamalkannya. Apatah lagi halia mempunyai rasa ‘pedas’ dan baunya yang tersendiri. Tambah-tambah lagi bagi ibu selepas melahirkan, untuk amalkan pengambilan halia dalam tempoh berpantang terasa tidak sanggup rasanya.

Namun berbeza jika anda buat serunding halia. Siapa yang pernah merasai keenakan rasa serunding halia pasti tahu keenakan rasanya. Bahkan ramai juga yang menjadikan menu ini stok di rumah untuk dimakan pada bila-bila masa. Serunding Halia ini bukan sahaja menu sihat malah memang sedap dan mampu membuka selera walau hanya sekadar dimakan bersama nasi panas sahaja.

Jika anda ingin mencubanya, apa kata anda buat sendiri sepertimana resipi yang dikongsikan oleh Puan Azizah Salleh yang juga merupakan opah kepada 9 cucu. Menurutnya, setiap kali anak-anaknya berpantang pasti menu ini disediakan olehnya.

“Dua orang anak bersalin (dua2 bulan April) sempat balik berpantang di Ipoh). Seronok jaga anak dan cucu. Ketika saya menulis pos ini kedua2 nya dah balik dan mula kerja. Dua minggu lepas, anak sulong pula melahirkan. Memang tak boleh balik Ipoh sebab PKP. Harap suami dan adiknya (tinggal berdekatan) yang bantu.

“Malam semalam sempat saya buatkan serunding halia untuknya dan pagi tadi suami dah pos kepada anak kami. Sedihnya… nak bantu tak boleh, nak tengok cucu baru pun tak boleh.

“Syukur sangat kerana dikurniakan cucu yang ke-9. Tahun ni saya terima 3 orang cucu yang lahir bulan April dan Jun. 2019 dulu saya dapat 4 cucu sekali gus (Mei, Jun, Ogos dan September. Itulah bahagianya seorang opah dan tukwan.

“Serunding Halia untuk anak dalam pantang. Saya share resepi untuk ibu-ibu muda yang berpantang sendirian”

SERUNDING HALIA

Bahan-bahan:

1 kg halia – dibersih, parut, buang airnya (perah) dan digoreng garing. Angkat dan toskan minyaknya. Biarkan sejuk

Parut halia dengan alatan ini

Lada hitam – sangai dan blender – ambik dalam 2 sudu sahaja

3 labu bawang putih –buang kulit dan hiris agak nipis (jangan terlalu nipis).
Goreng garing, sejukkan

IKLAN

300 gm ikan bilis – Goreng garing dan sejukkan. Setelah sejuk – blender kasar (guna blender kering)

Cara buat : Masukkan semua bahan dalam mangkuk, masukkan 2 sudu kecil garam. Gaul sebati. Siap

Ekstra Tip: 
-Semasa menggoreng halia, pastikan guna minyak yang banyak seperti menggoreng pisang.

-Saya masukkan juga garam sebab ikan bilis bila basuh 2-3 kali dah hilang masinnya. Lagipun guna ikan bilis mata biru memang tak masin.

-Garam tu letak semasa kita gaul semua bahan halia, bawang putih, ikan bilis dan lada hitam

IKLAN

-Kalau simpan dalam peti ais sebulan tahan.

Sumber : Azizah Salleh 

Jom sertai pertandingan Pilihan Keluarga Bulan Ini. Caraya mudah, klik sahaja link INI  atau imbas QR code yang ada di poster. Hadiah menarik menanti anda!

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club