Tugas seorang guru  sebenar amat mencabar, terutamanya bagi murid yang baru melangkah ke darjah satu.

Tentunya ada pelbagai gelagat yang dilalui oleh guru, Mohd Fadli Salleh apabila menguruskan anak-anak ini.

Begitulah yang dilalui seorang guru yang terkejut apabila mendapati seorang murid membawa banyak duit syiling ke sekolah.

Menurutnya lagi pernah berlaku ada murid membawa wang sehingga RM2500 ke sekolah tanpa pengetahuan ibu bapanya.

Murid darjah satu 

“Cikgu! Cikgu! Ada budak tu bawa duit banyakkkk”.

Terus aku ke meja budak yang dimaksudkan. Rileks berpeluh tubuh je dia tunjuk duit satu bekas tanpa rasa bersalah. Kawan-kawan pakat keliling kagum belaka.

“Kenapa bawa duit syiling banyak-banyak ni?” soalku.

“Ni duit saya. Saya nak beli kat kedai buku jap lagi,” jawabnya megah. Sedikit pun tak ada rasa bersalah.

Adeh. Dia buat perangai dahhhh. Hari tu dah taklimatkan tak boleh bawa duit tabung, tak boleh bawa duit banyak-banyak.

Agaknya dia ke tandas masa tu or dok ralit buat benda lain.

Ni bila seorang je mula, kalau aku tak cegah esok confirm budak lain akan tiru juga.

So, terus aku cegah semua murid dengan nada tegas tadi. Kalau tak, sahih ada buka beg mak dia rembat duit bawa ke sekolah, yang bawa tabung, bawa kad bank bagai.

Budak. Nak harap apa dari depa?

Pernah berlaku sebelum ni budak tahun 1 bawa duit kutu mak dia. Mak dia mak kutu, dia rembat duit kutu mak dia RM2500 bawa ke sekolah. Lepas tu bagi kat kawan-kawan. Meraung mak dia wei.

Yang bawa anak kucing pun adaaaa. Letak dalam beg. Tunjuk dan bangga dengan kawan-kawan. Mengiau kucing dalam beg mujur tak mti ja.

IKLAN

Ini tahun 1 maaaa. Macam-macam tragedi lagi bakal berlaku sebelum mereka benar-benar faham tentang alam persekolahan dan segala macam peraturan.

Korang kecik-kecik dulu pun boleh tahan nakalnya. Cuma korang tak ingat ja.

– Kisah Tahun 1 –

Sumber: Mohd Fadli Salleh

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

IKLAN

Keluarga Talk: PUASA MENDIDIK JIWA KELUARGA SAKINAH

Sepanjang bulan ramadan ini, selain mendidik anak-anak untuk berpuasa, ibu ayah juga boleh mengajar dan membetulkan ibadah lain anak-anak seperti solat, sedekah dan ibadah sunat lain. Jom ikuti perkongsian menarik dalam Keluarga Talk Puasa Mendidik Jiwa Keluarga Sakinah bersama panel, Pendakwah Bebas, Ustazah Nur Aqidah

Bintang Kecil: APA ITU NUZUL QURAN 

KELUARGA TALK: Nwan Shah Bin Mohd Dali Fakulti Ekonomi Dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Nak tahu formula mengurus belanjawan keluarga dengan sistematik? Ikuti Keluarga Talk kali ini dengan tajuk ‘ Ringgit Diurus Keluarga Lebih Tenang’ bersama panel Prof Madya Dr Nuradli Ridz