Gambar hiasan

Sejak kecil kita diberikan kebahagiaan oleh ibu bapa, manakala adik beradik pula didik supaya saling kasih sayang dan bergaduh semasa sendiri. Bak kata, abang jaga adik, adik  sayang abang kakak. Justeru lahirlah sebuah keluarga bahagia.

Namun, hanya disebabkan harta pusaka ajer, ada segelintir ahli keluarga mula bermasam muka. Hubungan adik beradik mula renggang.

Sebagaimana perkongsian ini, peringatan buat kita bahawa, usahlah berebut harta ibu bapa, tetapi berebutlah untuk menjaga orang tua ketika mereka masih hidup. Selain itu, usahalah cari harta atau aset sendiri, jangan mengharap harta pusaka yang tidak seberapa!

Ikuti perkongsian ini.

Gambar sekadar hiasan

Pesan kat adik-beradik kita..

Bila dah besar, dah ada kerja, dah ada pendapatan, dah ada duit, cari harta sendiri..beli rumah, beli tanah, beli aset..

Bagi ada harta dengan nama sendiri.

Jgn direbutnya tanah sekangkang kera dikampung tu nnti.. jgn disebabkan harta tak seberapa itu, kita adik beradik bergaduh, bermasam muka.. bertelagah..

Tak guna…

Kita ni sulung ke, kita ni lelaki ke, nanti bahagian kita lebih dari adik beradik yg lain ke, jgn fikir, jgn berharap.. jgn letak target yg kita nak rumah, kita nak tanah, kita nak kebun atau kita nak harta..

Jangan..

Sebab nanti bila tak dpt, kita mula la nk marah, nk bergaduh dan nak menuntut.. walhal ketika “harta” tu ada, bukan kita yg jaga, bukan kita yg usahakan, bukan kita yg berbakti…tup² bila harta tu dh tiada pemiliknya, kita nak sgt² “hak” kita…

IKLAN

Hak apa yg kita nak?
Hak apa yg kita tuntut?
Kita berhak ke?

Usaha sendiri utk kumpul harta sendiri tanpa perlu meletakkan harta pusaka sebagai matlamat kita, cita² kita…yg lebih utama ialah menjaga ibubapa kita, baik sihat mahupun sakit tanpa perlu mengharapkan apa² dari mereka…

Ini tak, kita buat mereka seperti bola..sekejap pass sana, sekejap pass sini.

IKLAN

Kita sebagai anak yang perlu bagi “sesuatu” kpd org tua kita dan bukannya menunggu dan berebut “sesuatu” hasil penat lelah mereka..

Kalaulah kita berebut menjaga org tua kita sebagaimana kita berebut harta pusaka, mesti untung orANg tua kita kan.

Tapi banyak yang jadi bodoh dan hilang akal hanya disebabkan sesuatu yg bernama “harta pusaka”.

Time sakit tak nak jaga, time dah tiada datang menuntut pula.

Moga kita muhasabah dengan peringatan ini.

Kredit: Shahros