Bila Ada Menumpang Kasih, PJJ Punca Gangguan Orang Ketiga, Ini Respon Peguam

Akronim PJJ tidak asing lagi bagi kita. Ada yang kata istilah ini perkahwinan jarak jauh dan ada juga memberi istilah percintaan jarak jauh.

Apa jua maknanya ia memberi makna menjalani kehidupan sebagai suami isteri jarak jauh bukanlah suatu yang mudah.

Bagi pasangan PJJ cabaran yang terpaksa di lalui adalah masalah cemburu dan kesetiaan pasangan.

Nampak biasa-biasa aje perkahwinan PJJ ni atau perkahwinan jarak jauh ini, namun ia memberi kesan yang tidak baik untuk hubungan suami isteri.

Menerusi satu posting daripada seorang peguam, Suriati Ab Ghani mengakui masalah rumahtangga berpunca daripada PJJ akibat ada orang ke tiga.

Dia menasihati pasangan suami isteri tidak harus hidup selamanya berjauhan. Cari ikhtiar untuk tinggal bersama untuk memastikan kebahagiaan rumah tangga.

 

Dapatkan My Qalam Elite Digital Perjuzuk Set dengan diskaun RM5 apabila anda menggunakan kod KELGST5 di sini 

Ini berdasarkan pengalaman client-client yang pernah berjumpa dengan saya. Disebabkan PJJ adalah orang ke tiga yang menumpang kasih.
Tempat isteri di sisi suami, duduk berbincang dengan pasangan jika ingin selamatkan rumahtangga, usahakan untuk tinggal bersama jika selama ini PJJ.
Saya doakan semoga pasangan yang mempunyai masalah untuk tinggal bersama disebabkan kerja @ apa masalah sekalipun dapat tinggal bersama agar hubungan semakin erat, dapat jalankan tanggungjawab masing-masing sebaiknya.

EXTRA TIP UNTUK PJJ

1. Kena selalu berhubung.

Sekarang dah banyak medium nak berhubung. Berhubung yang ini kita fokus pada mesej. WhatsApp ada, Telegram ada atau FB messenger pun ok. Tak kesah lah kalau terpaksa mesej pagi, petang, siang, malam.

Supaya pasangan kita tahu, kita selalu ambil berat tentang dia.

IKLAN

2. Hantar pesanan bergambar.

Maksudnya hantar lah gambar selalu. Macam orang bercinta, kan selalu hantar gambar selfie. Dah kalian tinggal seorang, memang selfie lah kerjanya.

Tengah masak pun hantar gambar, tengah jem hantar gambar, dekat pasar hantar gambar. Kadang tengah kena marah dengan bos pun sempat hantar gambar.

3. Telefon hari-hari.

Ini antara tips yang paling utama dia kata. Dengar suara pasangan kita. Kalau duduk serumah, boleh bersembang bila masing-masing dah balik rumah.

Kalau duduk berjauhan ni, kena juga dengar suara pasangan hari-hari. Ini terapi dalam rumahtangga. Suara dan kata-kata pasangan kita tu, kadang jadi ubat ketenangan.

Alah nak bercakap telefon sekarang dah murah. Kalau pakai WhatsApp call tu, kalian boleh bercakap tanpa henti berjam-jam. Sebab pakai data internet.

Kalau ambil pakej famili dengan telco, boleh dapat pakej telefon tanpa limit. Telefonlah 24 jam pun tak apa.

4. Tulis kad atau surat cinta ke pasangan.

IKLAN

Ini rare. Tapi yang biasa buat akan rasa istimewa. Kalian yang PJJ kan duduk rumah asing-asing. Haa! Kirimlah surat.

Tak payah tulis panjang-panjang, tulis sikit sikit pun tak apa. Sembur pewangi sikit, lepas tu pos.

TIP KELUARGA BAHAGIA 

Perkahwinan itu adalah perkara yang tidak boleh dipandang remeh. Ramai pasangan yang berkahwin sentiasa inginkan kebahagiaan dalam rumahtangga.

Rendahkan ego, suasana kembali ‘sejuk’ bila ada yang memujuk.

Bergaduh dgn pasangan ni, limitnya cukup dgn sehari semalam.
Kalau lebih dari tu, itu EGO.Bergaduh pagi, ptg baik balik…bergaduh ptg, mlm baik…bergaduh mlm, keesokan pagi kena baik…jgn dipanjangkan atau dibiarkan pergaduhan tu smpai berhari2.Tak bercakap, bermasam muka, buat xtahu antara satu sama lain.

Siapa yg minta maaf dulu, siapa yg mula bercakap dulu, siapa yg dah buat mcm biasa balik, maka dia lah yg terbaik sbb dia bleh kawal dan rendahkan ego dia. Sapa yg tgu org lain minta maaf, siapa yg tgu org lain mula bercakap dulu, maka dia lah yg PALING EGO dlm rumah tu…

Suami isteri, masing-masing ada ego

Bila Ada Menumpang Kasih, PJJ Punca Gangguan Orang Ketiga, Ini Respon Peguam

Lelaki ada ego, perempuan ada ego..
Kena tahu ego ni kegunaannya utk apa…yg lelaki klu nk dihormati isteri, maka jgn guna ego sbb ego lelaki kebanyakannya akan memakan diri sendiri…akhlak, perangai, pertuturan, perbuatan, budi bahasa si lelaki tu yg menyebabkan isteri taat dan hormat suami.

IKLAN

Bukan kita kena EGO TINGGI, baru isteri hormat dan taat kpd kita.
Lama-kelamaan isteri akan menyampah, meluat, bosan bila kita asyik menggunakan EGO kita utk memenangi apa saja perbalahan, pergaduhan dan pertengkaran yg asalnya bermula akibat daripada kesilapan kita sendiri.

Trust me, hubungan yg bahagia, hubungan yg harmoni, pasangan yg gembira, kedua-dua suami dan isteri tolak ego ke tepi…siapa salah, dia mintak maaf…siapa yg silap, dialah yg perbetulkan.

Siapa yang sedar pasangan dia buat salah n silap, dialah yg kena bagi teguran dan nasihat. Siapa yang kena tegur dan kena nasihat, dia lah yang kena berlapang dada dan terbuka dengan teguran dan nasihat tersebut.
Simple…

Sumber: Suriati Ghani  

 

 

Di Sebalik Populariti Kerjaya Sebagai “Mr. Pilot”.k

 

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

 

Bila Ada Menumpang Kasih, PJJ Punca Gangguan Orang Ketiga, Ini Respon Peguam