Asam garam rumah tangga pasti ada pasang surutnya. Apatah lagi, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Hal perselisihan faham pasti berlaku.

Pun begitu, jangan sampai kita sebagai orang tua menjadi punca pergaduhan besar antara mereka.

Sewajarnya,  lepaskan anak-anak kita dan beri  kepercayaan 100% untuk mereka mengemudi rumah tangga yang mereka bina.

Ini kerana kita tidak mahu menjadi asbab punca konflik dan seterusnya merosakkan hubungan suami isteri sebagaimana yang dikongsikan ini. Jom baca untuk panduan bersama.


Kak kay rasa dah sampai masa emak-emak harus jadi emak dan membenarkan anak gadis mereka menjadi isteri kepada suami mereka sendiri.

Maaf ya kak kay terpaksa tulis di sini.

Dari 300 kes yang datang pada kak kay sejak awal tahun 2020 hingga kini, 10% konflik yang berlaku melibatkan campurtangan emak.

Dari 300, 30 bercerai atas isu mak.

1. Menantu masak nasi goreng untuk dinner, mak cakap
“kesian anak lelaki aku makan nasi goreng je malam – malam”

2. Suami kat rumah tolong sidai baju , mak datang “kau ni dari anak dara pemalas. Dah kawin pun menyusahkan laki kau. Mak dulu tak pernah tau suruh laki sidai baju, buat malu je! Kalau keluarga dia nampak nanti macammana”

3. Waktu malam mak tetiba ketuk pintu cakap
“Mak masak lauk sedap ni, kesian korang tiap malam makan nasi lauk sayur ikan goreng je. Kurus cucu mak cenggini”

4. Si anak lelaki naik pangkat, mak cakap
“Nasiblh abang dapat bini selekeh macam ni, kalau kawin dengan suria dulu mesti sepadan bini pandai melawa”

IKLAN

5. Isteri belikan hadiah baju untuk suami, mak cakap
“Manjakanlah laki kau tu, esok dia skandal dengan pompuan lain baru padan muka kau!”

6. Tangan anak kosong je lepas kawin, mak cakap
“Laki kau ni tak mampu ke beli gelang nipis pun untuk kau? Apalah pemalas sungguh laki kau ni”

7. Isteri balik kerja order food panda
“Nasiblah abang dapat bini pemalas, hari-hari order je lah jawabnya”

8. Suami memasak di dapur, mak cakap
“Bini dahlah pemalas, suami jadi kuli, esok laki kau cari lain baru padan muka kau, dahlah rupa kau lepas bersalin ni makin hitam aku tengok”

IKLAN

Allahu.
Emak, kak kay tahu mak sayang anak-anak mak.
Mungkin dah sampai masa mak harus terima yang mereka juga dah jadi mak.

Kata-kata mak begini boleh buatkan
pasangan tak bergaduh jadi gaduh
isteri mula bersangka-sangka
suami mula kecil hati
isteri takut nak balik rumah
suami malas nak keluar bilik
waktu makan bersama jadi hambar
suasana rumah jadi tegang.

Dan yang paling sedih ialah bila hilangnya mawaddah dan rahmat dalam keluarga. Nikmat kebahagiaan, ketenangan, keindahan berkasih sayang bagai di tarik hingga tiada ertinya kehidupan berkeluarga begini.

Jemput share moga manfaat.

sumber :  Kamalia Kamal