Hakikatnya menyimpan wang adalah untuk masa depan. Merancang kewangan buat keluarga sebenarnya salah satu cara untuk kita belajar menyimpan dengan bijak. Jadikan tabiat menyimpan satu keperluan yang penting.

Nak tahu caranya lebih lanjut ikuti penjelasangan perunding kewangan ini.

Terlambat sedar.

Saya ada 2 orang kenalan umur 30-an, masing-masing ada seorang anak dan seorang isteri, mengakui gaji RM4,000 yang dorang dapat sekarang ni memang tak cukup.

Anak muda, patutnya kena bertindak awal. Jadikan pengalaman abang-abang ni sebagai pengajaran. Takkan dah umur 30-an baru nak sedar yang gaji RM4,000 tu tak cukup.

Lagi 5-10 tahun kau akan berada dalam situasi macam tu juga. Bukan susah pun. Benda boleh kira sekarang, buat apa tunggu lagi 5-10 tahun baru nak sedar. Rugi masa.

Katakan kau umur 25 tahun sekarang. Gaji pula RM2,400. Kira untunglah dapat gaji macam tu pun kan. Ada yang graduate degree nak dapat gaji RM2,000 pun susah.

Andaian gaji tahunan naik RM2,400 iaitu gaji bulanan akan naik RM200. Naik RM200 tu dah kira sangat banyak kalau kerja swasta wei. Ada yang tak naik gaji pun.

Jadi, selepas 10 tahun pada usia 35 tahun, gaji kau adalah sekitar RM4,400 atau mungkin boleh capai RM5,000 kalau ada kenaikan pangkat, tukar company dan lain-lain.

Saya dah kira tadi kalau ikut kadar inflasi kat Malaysia ni dalam 3.5% setahun. Lepas 10 tahun, kalau kau gaji RM5,000 sama macam orang bergaji RM3,500 tahun ni wei.

Tu tak kira lagi inflasi gaya hidup kau. Inflasi gaya hidup ni senang cerita, dulu pakai kereta murah, sekarang mahal sikit, dulu rumah pakai kipas je, sekarang pakai aircond.

Tak kira pula kos bila bertambah ahli keluarga. Anak tambah seorang, kos pun bertambah ratus-ratus sebulan tau. Dan anak makin besar pun, makin tinggi kosnya.

 

Macam ni lah. Bukan saya nak kata kalau gaji kau RM5,000 tu kau tak boleh hidup.

Hidup boleh. Tapi susah untuk kau simpan 30% gaji, sukar sediakan dana pendidikan anak-anak, susah nak rancang dana persaraan, hidup hanya untuk bekerja keluar pagi balik petang, dana kecemasan tiada dan hampir mustahil untuk buat apa-apa pelaburan.

IKLAN

Jadi, kalau kau sekarang usia sekitar 25 tahun dengan gaji RM2,400 dan expecting dapat kenaikan RM200 gaji bulan setiap tahun, kau dah kena mula risau dan cari side income.

Kalau tak risau, saya pelik.

Solusinya, seawal usia, buat simpanan sebanyak mungkin, tambah pendapatan sambilan itu wajib, cari ilmu pelaburan, mula melabur, kurangkan hutang mengarut. Itu saja!

Sumber: Harith Faisal

 

IKLAN

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM20.00 sahaja terhad untuk 30 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club