Susah sebenarnya nak memikirkan menu untuk masak hari-hari. Sedangkan kalau di pejabat nak makan kat luar pun berfikir nak makan apa, apatah lagi bila di rumah, nak masak apa tu memang persoalan utama mak-mak.

Yang mana masih memikirkan menu nak masak hari ini, boleh cuba menu mudah dan semestinya sedap iaitu singgang daging. Alang-alang daging banyak kat rumah tu, boleh la buat menu ni kan.. Kalau tak ada daging, boleh je nak gantikan dengan ikan.

RESIPI SINGGANG DAGING 

Bahan-bahan:

Daging
Bawang putih
Bawang merah
Lengkuas
Belacan
Cili api
Serai yang dititik
Asam keping
Daging

Cara-cara:

1. Ketuk semua bahan-bahan terlebih dahulu. Hiris nipis daging.

2. Masukkan air sehingga menddih. Kemudian baru masukkan semua bahan kecuali asam keping.

3. Bila bahan tadi dah masak atau air dah mendidih, baru masukkan daging.
singgang daging

IKLAN

4. Tunggu daging separuh masak, masukkan pula asam keping.

5. Kemudian perasakan dengan garam dan gula (atau guna gula melaka).

IKLAN

6. Renehkan daging sehingga empuk. Siap untuk dimakan.

Sumber: Shareena Nana