Mungkin ada yang membayangkan untuk menyediakan hidangan yang enak tentu susah cara penyediaannya. Namun tidak semua begitu, contohnya jika anda ingin menyediakan hidangan Daging Masak Merah Ala Thai yang menyelerakan ini.

Melalui perkongsian resipi dari Maznah Sumaila ni, yakin sangat sesiapa pun sebenarnya boleh memasaknya. Nampak mudah!

Jadi usah tunggu lagi, apa kata hari ini anda sediakan menu istimewa ini untuk dijadikan sebagai menu istimewa keluarga anda.

Selamat mencuba.

 

Daging Masak Merah Ala Thai KapKunKap

Bahan-bahannya :-

– Daging 500 gram
– Bawang Putih 2 biji size paling besar dalam labu dia.
– Bawang Holand sebiji. Memang banyak guna bawang holand supaya sedap manis.
– Cili Merah yang besar
– Sos cili
– sos tomato
– sos tiram-beli online disini
*semua ikut suka nanti nak letak banyak mana.
– Pewarna merah
– Garam
– Gula
– Sos ikan *optional

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

Cara-caranya :-

1. Rebus daging, biar besar macam tu dan masa rebus letak pewarna makanan (merah). Masa rebus daging, pecahkan halia dalam 2 inci untuk hilangkan bau dia nanti.

IKLAN

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

2. Lepas tu, daging dah masak kita potong.

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

3. Kemudian, kita goreng daging tadi. Goreng sekejap untuk bagi nampak warna gelap sikit sahaja. Tidak  payah lama sangat nanti keras.

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

4. Guna minyak yang sama masukkan bawang putih dan bawang holand. Tumis sampai naik bau. Lepas tu letak 1 sudu keci cili boh. Nak pedas, letak la banyak sikit. Tiada masalah.

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

IKLAN

5. Haaaa ni kita tumis cili boh tadi, lepas tu masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram. Banyak mana nak letak? Ikut la, rasa nak ada kuah lebih, letak lebih skit sos-sos tadi.

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

6. Yang ni  optional sahaja.  Kalau ada sos ikan, boleh letak sikit dalam 1 sudu kecil sahaja. Kalau tiada sos ikan, tidak usah gusar dan bimbang. Cuma bila letak, rasa la beza sikit kan. Nama pun “Ala Thai”.

7. Kemudian, masukkan daging yang kita goreng tadi. Gaul sebati. Letak air rebusan daging dalam 2 sudu besar. Biarkan daging seketika. Masa ni la letak serbuk perasa, gula dan garam. Garam jangan banyak. Sebab sos tiram dan sos ikan sudah masin tu.

8. Dah rasa nak kering, masukkan cili besar ye. Aku hampir lupa cili ni tadi. Hahahahaa..

IKLAN

 

BACA ARTIKEL MENARIK INI JUGA

 

Tara dah siap! Mudah kan? Walau tak semudah ABC, tapi boleh la kalau siapa-siapa baru nak belajar masak. Rasa dia? Kompom mabeles! Masam, manis dan pedas sikit.

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Daging Masak Merah Ala Thai Yang Sedap. Masak Campak-campak Dalam Kuali, Siap!