Biasanya bahagian bawah table top akan dijadikan sebagai ruangan menyimpan pelbagai perkakasan memasak dan barang-barang lain. Jika tidak ‘berpintu’ memang akan terbuka begitu sahaja dan nampak tidak kemas.

Jadi tidak hairanlah, ramai antaranya akan menggunakan kain untuk dijadikan langsir untuk menutup ruangan di bawah table top ini buat sementara mengumpul bajet untuk membuat kabinet dapur yang lengkap.

Pun begitu, tahukah anda daripada menggunakan langsir lebih baik anda praktikkan cara yang dikongsikan oleh Puan Ema ini. Puan Ema berkongsi cara untuk membuat pintu kabinet paling mudah dan jimat hinggakan anda tidak perlu memotong kayu, drill dan sebagainya.

Nak tahu bagaimana, ini perkongsiannya dan bolehlah anda lakukan DIY ini untuk upgrade ruang bawah table top anda itu nanti.

Mula-mula ingat nak letak langsir je bawah table top tu. Sebab rasa semak je,bila tengok barang-barang bawah table top tu. Tapi bila difikir-difikir balik, saya ni dah le jenis masak ganas. Anak bujang dengan anak dara pun jenis suka masak. Confirm langsir tu nanti cepat kotor. So saya ambil keputusan, DIY je almari bawah table top tu.


DIY Almari Bawah Table Top, Tanpa Guna Drill

Di sini saya kongsikan juga barang-barang yang saya gunakan. Mana tahu jika ada yang hendak cuba.

Langkah 1 : Saya tampal wallpaper pada dinding bahagian atas. Manakala di bahagian bawah table top, saya sudah siap pasang rail. Tak perlu drill, guna gam sahaja.

Ekstra Info :  Ini rail yang saya gunakan untuk letak roda tu. Rail dengn roda tu beli kat shopee je. (KLIK sini untuk link)

 

Langkah 2 : Buatkan pintu bajet, ala-ala sliding. Ini barang-barang yang saya guna. Gam tersebut saya guna untuk lekatkan rail pada bawah table top. Malas nak guna drill. Gam tu kalau guna, kena tunggu satu hari baru kering

 

Langkah 3 : Tampal papan plywood dengan wallpaper. Begini keadaannya papan plywood yang sudah siap ditampal guna wallpaper. Ini bukan wallpaper yang biasa tampal dekat dinding tu ye.


Plywood tu saya oder kat shopee je, ukur siap-siap,lepas itu  minta seller tu potong ikut ukuran yang saya dah bagi. (KLIK sini untuk link)

Langkah 4 : Pasangkan roda pada plywoood yang telah siap ditampal dengan wallpaper. Roda ini memang muat-muat untuk plywood dengan ketebalan 5mm.

Langkah 5 : Bolehlah dipasang pintu kabinet ini pada bahagian rail untuk dijadikan pintu kabiet bahagian bawah.

IKLAN

 

Selamat mencuba.

Sumber : Puan Ema 

ARTIKEL MENARIK:Gerenti Menjadi! Salah Satu Bahannya Guna Susu Pekat Manis Untuk Perengkap Lipas Dalam Kereta

LAGI ARTIKEL MENARIK :Nak Pasang Decking Kayu Untuk Laman Begini Caranya. Tak Pro Pun Boleh Buat, Mudah Sangat & Jimat!

IKLAN

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club