Ramai yang suka makan nasi lemak. Namun adakah cara masa itu betul? Tapi kadang kala, jika salah cara boleh menyebabkan nasi jadi lembik dan tidak cantik hasil masakan tu.

Memang buat stres masak nasi lemak asyik tak jadi. Kejap lembik, keja keras. Sambal dah ok dah. Nasi pulak lembik.

Apa kata ikuti petua wanita ini. Memang menjadi, nasi pun jadi cantik sebiji-biji, lembut dan wangi!

Cara saya masak nasi lemak. InsyaAllah mudah dan senang. Pasti menjadi.
Saye xreti ikot nisbah2 nie.  Tak faham. Saya ukur air pakai jari je. Dah biasa macam tu. Nasi masak elok  tak mentah.
Ikuti cara penyediaan ini.

 

Cuci hingga bersih

Nasi lemak saya tak suke letak bawang.

 

Air+santan. Selepas tuangkan santan,ukur air menggunakan jari telunjuk. Pastikan isi air sampai ke paras garisan pertama jari telunjuk. Xboleh lebih,xboleh kurang. Kalau terkurang,nasi akan mentah. Kalau terlebih,nasi akan jdi sedikit lembik.

Letak minyak masak untuk bagi nasi lemak jdi sebiji2 org kata. Cantik berkilat elok ja bila masak nanti.

Dh siap!  tak nk bagi santan berkumpul atas nasi,sebelum nasi masak,kene gembur dlu.

IKLAN

Sumber: Azy Cullen

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

IKLAN

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club