Sejak tular mengenai video yang didakwa seorang ahli perniagaan mengeluarkan kata yang kurang enak didengar kepada seorang lelaki tua, ramai warganet meluahkan rasa tidak puas hati.

Lelaki tua yang dikenali sebagai Pakcik Hadi kini menjadi trending di media sosial sejak video berkenaan tersebar. Ramai yang meluahkan rasa kecewa apabila dia diperlakukan demikian biarpun merupakan gelandangan.

Dalam pada itu, di media sosial segelintir artis juga turut menyuaran pendapat yang sama terhadap layanan yang kurang berada. Malah ada juga artis membuat kutipan untuk diberikan kepada Pakcik Hadi.

Namun, secara umumnya ramai yang tahu bahawa gelandangan ini adalah golongan kelompok masyarakat yang tiada rumah dan mereka biasanya ada di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur.

Kewujudan golongan ini adalah disebabkan pelbagai faktor yang menghimpit dan mendesak, antaranya kemiskinan bandar, disisih keluarga, bekas banduan, gangguan mental, dan penagih arak atau dadah.

Namun tahukah anda, bahawa Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa menggelarkan gelandangan sebagai Hijrah Warriors.

Menarik perkongsian saudara Nazirul Roselan menerusi facebooknya yang menujukkan bagaimana Tan Sri Annuar Musa menyantuni golongan ‘Hijrah Warriors’. Biarpun golongan ini telah ‘tersasar’ dalam kehidupannya namun telah memberi peluang kedua untuk mereka berjaya dalam hidup termasuk menyediakan peluang pekerjaan kepada kelompok ini. TPendekatan Tan Sri Annuar Musa sunguh inspirasi

Seterusnya ikuti perkongsian ini.

Saya bukanlah orang yang sesuai untuk menulis dan bukan la orang yang bagus dalam menulis. Tapi mengenai isu gelandangan dan seorang ‘Public Figures’ yang hangat diceritakan beberapa hari ini saya tersentuh untuk cuba menulis.

Saya hanyalah seorang jurugambar yang hanya berada di belakang camera dan gambar yang dikeluarkan adalah menjadi bukti untuk diceritakan semula selepas hampir dua tahun saya merakamkan nya.
Saya hanya mampu meceritakan melalui gambar apa yang telah dilakukan oleh seorang Figura yang bernama Tan Sri TPr Annuar Musa yang diberi tanggung jawab untuk menjaga Wilayah Persekutuan.
Saya boleh ibarat kan beliau sebagai “Bapa” kepada gelandangan kerana beliau menjadikan gelandangan di Kuala Lumpur ini sebagai anak-anaknya dan menatang mereka seperti minyak yang penuh.
Lebih 1000 telah dibantu
Dari bermulanya Wabak Covid-19 di PKP fasa satu hingga lah sekarang, gelandangan tidak pernah beliau abaikan sehingga berjuta telah dibelajakan untuk membela nasib gelandangan yang digelar ” Hijrah Worior”.
Dari menyelamat mereka di Jalanan, dibuat saringan Covid , diberi tempat tinggal, pakaian, makan, diberi pekerjaan sehingga mereka divaksinkan.
Sehinggakan kakitangan pejabatnya dilihat diminta berbuka puasa Malah menyambut lebaran bersama gelandangan ini kerana mereka juga ingin merasakan kebahagian seperti kita semua.
Malah selepas hampir 1000 gelandangan yang telah dibela kini bilangannya dilihat semakin bertabah apabila ada sesetengah gelandangan datang dari negeri berhampiran kerana kata mereka di Kuala Lumpur mereka akan dibela dan dijaga.
Peluang pekerjaan 
Kini Hijrah Worior telah mula mengubah hidup mereka dimana mereka diajar bercucuk tanam dan telah ada di antara mereka telah mendapat pekerjaan di salah sebuah ladang di Bentong hasil pembelajaran mereka di Urban Farming Di Anjung Kelana.
Namun apa yang saya lihat, Annuar Musa tidak pernah jemu untuk membantu gelandangan di Kuala Lumpur dan saya yakin pasti akan ada lagi berkara baru yang akan dilaksanakan olehnya untuk keluar dari kehidupan gelap mereka dan menjadikan Hijrah Worior.

Sumber: Nazirul Roselan

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520