Memanfaatkan masa yang terluang dengan melakukan aktiviti menanam pelbagai pokok bunga bukan sahaja akan memberi kepuasan kepada mereka yang meminati bunga malah secara tidak langsung menjadikan panorama indah di kawasan laman rumah.

Tambahan pula tidak dinafikan hobi bercucuk tanam ini adalah sebagai salah satu terapi untuk menenangkan diri sambil bersantai bersama keluarga tercinta.

Pun begitu, perlu difahami bila menanam pokok bunga ianya perlu dijaga rapi agar hidup subur dan berbunga lebat.

Umpamanya jika menanam pokok bunga Ros Jepun. Diakui pokok ini mudah hidupnya dan sentiasa berbunga. Namun bila anda terlihat pokok Ros Jepun yang ditanam terlihat kering, togel tidak berdaun maka sesuatu perlu segera dilakukan untuk menyelamatkan pokok tanaman tersebut.

Nak tahu bagaimana caranya?

Jom baca perkongsian daripada Sabariah Sisa dan semoga pokok Ros Jepun yang anda tanam akan kekal menghiasi ruangan laman kediaman anda. Selamat mencuba!


Korang pernah tak Rose Jepun jadi macam ni. Kalau Rose Jepun korang dah jadi macam ni jangan panik, maksudnya pokok Rose Jepun ni kena tanam balik.

1) Mula-mula korang kena cungkil pokok-pokok yang kering tu dan kerat bahagian yang masih
subur.

2) Sebelum nak tanam semula, korang gembur dulu tanah asal tu. Balik-balik kan tanah tu. Kalau tanah tu keras bolehlah bagi sikit air biar mudah digembur. Kemudian sab campurkan dengan tanah kompos.

IKLAN

3) Siap gembur tanah, ambil keratan pokok yang masih elok tadi untuk tanam semula. Pastikan keratan tu panjangnya 2 ruas pada jari. Buangkan daun kat bahagian bawah keratan tu. Boleh tinggalkan dalam 2-3 helai daun saja.

IKLAN

4) Tadaaaa.. dah siap cucuk dah. Sab tanam rapat-rapat supaya nanti daunnya merimbun. Nak tanam jarak-jarak pun ok saja.

5) Ini hasilnya lepas 2 minggu. Pastikan
korang letak Rose Jepun ni di tempat
yang kena cahaya matahari sebab dia
suka panas-panas.

Sumber : Sabariah Sisa 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club