Pernah tak, dapat duit yang keadaan lusuh atau terkoyak? Atau kita simpan kat rumah dimakan dek anai-anai. Waktu tu kita pun mula la gigih tampal duitnya guna salotape! Tapi tahu tak, sebenarnya duit-duit ni boleh ditukar kepada yang baru tapi mengikut jenis kerosakannya!

Ye la, takkan kita nak bagi kat orang duit yang rosak kan? Misalnya selit kat tengah-tengah macam selalu buat waktu membeli tu? Haaaa. Atau, takkan nak buang kot? Sayang oi… Duit tu bukan daun!

Dalam perkongsian di laman Facebook BNM, wang kertas yang rosak ini sebenarnya boleh ditukar di mana-mana cawangan bank yang berdekatan tetapi nilai pertukarannya bergantung pada keadaan wang kertas tersebut.

Jangan buang wang kertas rosak anda! Anda boleh tukar wang kertas yang rosak tetapi nilai pertukaran bergantung pada keadaannya.

Duit Rosak Jangan Dibuang, Boleh Tukar Baru Tau! Ini BNM Kongsi Caranya

Garis panduan pertukaran nilai

Bagi kes wang kertas rosak yang jelas nilainya, anda akan diberikan ganti nilai pada hari yang sama. Pertama, jika kesan koyakan lebih pada 2/3 daripada saiz asal wang kertas.

Namun, sekiranya wang tersebut kurang 1/2 daripada saiz asal, ianya sudah tidak bernilai lagi.

IKLAN

Selain itu, tidak mempunyai contengan pada potret Seri Paduka Banginda Yang di-Pertuan Agong atau tulisan yang memaparkan slogan politik. Seterusnya, tidak rosak oleh contengan ketara seperti tulisan perkataan, angka dan lain-lain.

Duit Rosak Jangan Dibuang, Boleh Tukar Baru Tau! Ini BNM Kongsi Caranya

Diberi ganti nilai pada tarikh yang lain

Bagi kes wang kertas rosak yang kurang jelas nilainya, bank akan merujuk BNM dan anda akan diberikan ganti nilai pada tarikh yang lain. Antara jenis kerosakannya ialah,

IKLAN
  • Mempunyai kesan dakwat
  • Terbakar
  • Dimakan anai-anai

Duit Rosak Jangan Dibuang, Boleh Tukar Baru Tau! Ini BNM Kongsi Caranya

Untuk anda yang ingin ketahui dengan lebih lanjut boleh layari laman web; bnm.gov.my/proper-handling-of-banknotes

Sumber : Facebook BNM

Elak dari perkena serangan jantung, jom ikuti perkongsian dari Dr Zubaidi ni!

IKLAN

Comel betul adik-adik BK buat Challange kumpul marshmellow!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie. Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/

Duit Rosak Jangan Dibuang, Boleh Tukar Baru Tau! Ini BNM Kongsi Caranya