Warna emas yang dipakai apabila terlihat berkilat dan berkilau akanbmenjadikan ianya nampak begitu menyerlah.

Namun bila barang kemas tersebut dipakai setiap hari, lama kelamaan terlihat pudar dek kerana kesan daki dan kotoran yang melekat pada emas tersebut.

Biasanya, untuk mengembalikan kilauan yang memukau selaian boleh dihantar ke kedai emas untuk dicuci, sebenarnya kita sendiri juga boleh melakukannya dengan mudah.

Cara dan tekniknya telah dikongsikan oleh peniaga emas ini dan boleh dicuba. Ianya cukup mudah dan jimat!

RAHSIA CUCI SENDIRI BARANG KEMAS DI RUMAH

Lepas ni tak payah dah susah-susah ke kedai emas untuk cuci barang kemas.

Petua ni dah lama saya amalkan, jimat duit dan jimat masa, buat sambil- sambil buat kerja lain je. Jangan duk tunggu depan mangkuk tu je berejam tak siap la kerja lain.

Bahan wajib : Sabun basuh pinggan dan berus gigi (baru),

Bahan tambahan : Lemon (kalau takde pun takpe)

Boleh juga cuci guna sodabikarbonat atau garam atau airteh atau ubat gigi

Bahan apa ada di rumah, cara sama je semua.

IKLAN

1. Rendam Barang kemas dalam air panas + sabun basuh pinggan + lemon, sekurangnya setengah jam.

2. Sental, gonyoh barang kemas anda guna berus gigi, sental semua bahagian, depan belakang dan bahgian dalam nya.

IKLAN

3. Bilas guna air paip.

4. Rendam sekejap dalam air panas dan keringkan dengan kain bersih. Tada… Hasilnya sangat naiz. Barang kemas kembali berkilat lip lap lip lap macam baru beli.

 

Sumber : Maryam Empayar Gold

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club