Sayur kangkung antara yang digemari dijadikan juadah sajian buat keluarga. Masakan seperti sayur goreng belacan atau sayur tumis menjadi pilihan.

Biarpun nampak senang untuk tanam sayur ini tetapi jika salah cara, ia tidak merimbun. Ini ada cara yang boleh dipraktikkan.

___________________________________

Kami panggil Kangkung Paya. Atau kangkung kampung.

Tumbuh liar kat paya or mana-mana dalam hutan. Selalunya orang kat pasar tani jual seikat 2 ringgit.

Tapi dek kerana asyik beli je tiap minggu. Sebab sayur faveret atuk. Tim cubalah tanam. Kihkih. Jimat lah beberapa ringgit seminggu. Kalau setahun banyak gak jadinya.

Lagipun tak payah tunggu pasar tani dah. Anytime nak makan pun boleh petik gak. Setakat nak goreng mihun ambil sikit dah okay sangat.

Ada 2 jenis macam dalam gambar. Cara tanam dia pun senang.

1. Masa beli tu, sila ambil daun buat goreng sayur. Tinggalkan pucuk kat atas sekali dan batang dia. Ada pucuk pokok akan cepat tumbuh. Kalau terpotong pucuk dia pun takpe. No worries.

2. Rendam kejap 2/3 hari kasi akar keluar. Kadang Tim rendam sampai seminggu sebab tak sempat nak menanam. Kahkah.

3. Boleh tanam dalam campuran tanah. Tim suka campuran tanah 1:1:1. Pasir : Tanah Merah : Kompos. Atau takde pasir pun takpe sebab kangkung nak air banyak.

IKLAN

4. Boleh juga tanam dalam air bertakung. Tim buat macam no 3 cuma tak tebuk lubang. Kiranya ada sepasu ada lubang. Ada sepasu lagi takde lubang. Cuma Tim rasa pasu yang ada lubang pokok dia lebih cepat gemuk berbanding pasu yang bertakung air.

5. Tanam di tempat redup untuk 2 minggu. Kemudian pindahkan ke tempat panas . Tengok daun dia lecur ke tak bila kena panas. Kalau cam layu or lecur pindah balik tempat redup.

6. Boleh dah tuai lepas 4 minggu. Kemudian tuai lagi lepas 2 minggu. Atau tuai bebila nak. Batang pucuk yang potong tu boleh ditanam semula.

IKLAN

Kalau nak sentiasa banyak stok, tanam lah banyak-banyak. Tim pun nak tanam lagi beberapa pasu. Supaya stok sentiasa banyak.

Rujuk gambar

Selamat mencuba!

Kredit: Fatimah Naamat