Sebenarnya macam-macam cara kita boleh lakukan untuk nampak cantik dengan menggunakan bahan semulajadi terutamanya bahan-bahan yang sedia ada di dapur. Bukan sahaja murah kosnya malah diakui berkesan dan telah pun diamalkan oleh ramai antara kita.

Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh seorang wanita dan juga seorang ibu yang membahasakan dirinya sebagai Ema Tunz di laman sosial. Kalau sekali pandang, memang nampak awet muda.  Dan nak tahu apa rahsianya, jom semak perkongsiannya ini.


Bila baring, sebelum tido malam, tepek je hirisan timun kat muka dan biar sampai pagi. Kategori bantuan kecemasan jugak cara ni, rawatan segera untuk kulit kita. Bila bangun pagi, kompom rasa sejuk dan segar. Letak kat mata pun dah ok terutama yg ada masalah sembab, lingkaran gelap bak panda.

KHASIAT TIMUN UNTUK KULIT

1️Timun (Cucumis sativus) mengandungi pelbagai penurun lipid yang menghasilkan kesan penyejukan semulajadi.

2️ Timun melembapkan kulit sebab mengandungi 95% air.

3️ Vitamin E dalam timun mampu menyihatkan kulit, meningkatkan pengeluaran kolagen dan anti-penuaan. Fuhh menarik kan?

4️ Antioksidan dalam timun menghilangkan kerengsaan. Jadi, timun adalah pilihan terbaik untuk rawat hyperpigmentation dan kulit lesu.

Dahh la senang jumpa kat pasar. Harga terlajak murah dan mampu milik. Rugi laa kalau tak manfaatkan khasiat timun ni.

Selain ini, Ema Tunz juga ada berkongsi petua lain yang diamalkannya. Dan dikatakan boleh buat kulit muka terasa anjal dan tegang.

IKLAN


RESEPI KULIT ANJAL

bahan-bahan: tepung beras + madu + putih telur

Cara penyediaan : Gaul semua bahan dan akan membentuk gel porcelin. Bila tepek kat muka, masker akan bersilau dan kulit pun jadi tegang setegangnya.


Banyak lagi cara nak kreatif guna tepung beras. Nah ada lagi extra 3 RESEPI ye, waktu cuti ni boleh amalkan.

IKLAN

RESEPI JERAWAT KURANG
( tepung beras + lidah buaya + madu )
Jika amalkan selalu, masalah jerawat dapat dikurangkan. Campurkan 3 bahan tersebut. Biarkan 20 minit, pastu bilas hingga bersih. Masker ini dapat mengurangkan jerawat & memudarkan parut.

KULIT GLOWING BERSERI
( tepung beras + yoghurt )
Oles rata ke muka atau badan. Masker ini membantu hilangkan bintik hitam, bekas luka, dan kulit kusam. Kedua bahan ini juga dapat meremajakan kulit dari dalam, sehingga membuatnya bercahaya secara semulajadi.

SCRUB TUBUH
( tepung beras + madu + gula + minyak kelapa )
Gaul rata & jadikan scrub. Scrub ini akan mengbuang sel-sel kulit mati. Oleh itu, sel kulit baru akan aktif membuatkan kulit uols lebih lembut.

sumber : Ema Tunz