Apabila duit jadi ‘tuan’ dalam diri, tanpa kita sedar ia menjadikan kita seorang yang mementingkan diri. Hinggakan ada yang menjauhkan diri dan lupa ikatan saudara.

Begitulah yang terjadi kepada segelintir kita yang berebut harta pusaka. Lebih mementingkan kebendaan. Malah ada yang mengabaikan tanggungjawab kepada orang tua di kampung.

Sebagaimana perkongsian ini, sungguh bermanfaat untuk renungan bersama. Moga jadi iktibar.

Usah berebut harta pusaka

Pesan kat adik-beradik…
Bila dah besar, dah ada keje, dah ada pendapatan, dah ada duit, cari harta sendiri…beli rumah, beli tanah, beli aset. Bagi ada harta dgn nama sendiri…
Jgn direbutnya tanah sekangkang kera dikampung tu nnt…jgn disebabkan harta tak seberapa itu, kita adik beradik bergaduh, bermasam muka…

Tak guna…
Kita ni sulung ke, kita ni lelaki ke, nnt bahagian kita lebih dr adik beradik yg lain ke, jgn pikir, jgn berharap…jgn letak target yg kita nak rumah, kita nak tanah, kita nak kebun atau kita nak sawah…

Utama jaga orang tua

IKLAN

Jangan..
Sebab nnt bila tak dpt, kita mula la nk marah, nk bergaduh dan nak menuntut…walhal ketika “harta” tu ada, bukan kita yg jaga, bukan kita yg usahakan, bukan kita yg berbakti…tup2 bila harta tu dh tiada pemiliknya, kita nak sgt2 “hak” kita…
Hak apa yg kita nak? Hak apa yg kita tuntut? Kita berhak ke?

Usaha sendiri utk kumpul harta sendiri tanpa perlu meletakkan harta pusaka sebagai matlamat kita, cita2 kita.

IKLAN

Yang lebih utama ialah menjaga ibubapa kita, baik sihat mahupun sakit tanpa perlu mengharapkan apa-apa dari mereka.

Ini tak, kita buat mereka seperti bola…sekejap pass sana, sekejap pass sini…
Kita sebagai anak yg perlu bagi “sesuatu” kpd org tua kita dan bukannya menunggu dan berebut “sesuatu” hasil penat lelah mereka…

Kalaulah kita berebut menjaga org tua kita sebagaimana kita berebut harta pusaka, mesti untung org tua kita kan…tapi byk yg jadi bodoh dan hilang akal hanya disebabkan sesuatu yg bernama “harta pusaka”…
Time sakit tak nak jaga, time dah tiada datang menuntut pula.

Kredit kpd: Pakar diari hati