Timun bukan sekadar dijadikan am sebaliknya ia bermanfaat dalam kecantikan kulit.  Apa kata ibu-ibu cuba buat face mist menggunakan timun.

Tip cantik ini dikongsikan oleh Tengku Wdec yang dikatakan dapat membantu mengatasi masalah kulit wajah.  Jom cuba!

DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

Musim panas sekarang ni kan? Kulit rase perit je kan. Meh tengku ajar cara buat face mist sendiri.
Bagus untuk sejukkan kulit muka. Kecikkan liang pori, tegangkan kulit dan eyebag.
Perah lemon sikit utk muka sunburn dan jerawat.
Jangan lupe share ok👌💗

Cara membuat:

DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

1)Bahan: timun sebatang.
Potong-potong. Rebuskan dgn air sikit. Jangan lama sangat. Sbb timun ketegori sayur. Rebus lama nanti vitamin die hilang. Agak lembut sikit blh terus angkat. Sejukkan sekejap.

IKLAN

DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

2) Blend timun tadi dgn sedikit air rebusan. Agak2 je. Jangan banyak sgt.

DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

3. Siapa ade jerawat atau sunburn. Boleh perah lemon sikit. Lemon bagus untuk cerahkan kulit dan matikan jerawat.

IKLAN

DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

4) Masukkan dalam botol spray. Botol ni tengku beli dekat mr diy. Dah siap simpan dalam peti. Boleh tahan dalam 2 minggu sebab kita dah masak tadi kan.DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

“Bila nak pakai keluarkan sembur je dekat muka. Dah pakai tak payah bilas. Biar je kering macam tu.”

Tip Cantik:

IKLAN

Selain membantu mengekalkan kelembapan dan menyegarkan kulit, face mist digunakan sebelum dan sesudah makeup bagi menghindari rasa kering pada wajah dan membantu solekan tahan lama.

DIY Face Mist Guna Timun Untuk Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas. Wajah Extra Glowing & Elak Jerawat Serta Sunburn!

Jika wajah mempunyai jerawat kemerahan atau sensitif, ianya dapat meneutralkan kembali kulit wajah dari dalam.

he following two tabs change content below

#sharing #tipscantiktengku

Sumber: Tengku Wdec

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club