Kemurungan selepas bersalin akan berlaku kepada ibu yang melahirkan anak dalam situasi yang tidak harmoni. Salah satu puncanya adalah jarak kelahiran dekat anak pertama dan kedua akan memberi tekanan perasaan kepada ibu itu.

Sebagaimana perkongsian oleh Nazia Suhaimi, yang berkongsi pengalaman mengenai tekanan perasaan yang dialami selepas melahirkan anak kedua.

Dalam tempoh itu, anak pertamanya terkena tempias akibat kemurunangan yang dialaminya.

Moga perkongsian ini menjadi ikhtibar bersama.

 

Ini Mawar, anak sulung saya.

Masa Mawar dapat adik, Mawar baru 1 tahun 6 bulan. Saya terkena angin royan lepas lahirkan Mawar. Saya membenci Mawar sejak dalam hari lagi. Setiap malam, setiap hari saya akan marah-marah anak dan suami. Saya tak pernah cium Mawar bau wangi. Tak sama macam adiknya.

Satu malam (dalam pantang) saya mengamuk teruk. Saya rasa sangat stress dengan kehadiran orang baru. Saya bukan takat kena baby blues, malah lebih dari itu. Saya letih. Sangat letih. Saya jadi amarah luar biasa pada suami dan anak.

Perjalanan membesarkan Mawar, banyak tak indah. Saya kerap pukul Mawar atas sebab kecil. Kasihan Mawar.. Mawar masih kecil lagi masa tu. Saya bagi alasan sebab saya penat mengandungkan adiknya. Barulah saya sedar, kenapa mak saya bising beranak dekat. Penat mengandung dan jaga anak kecil ni lain macam.

Saya tak sedar anxiety saya develop teruk dalam jangka masa mengandung hingga melahirkan adik Mawar. Mawar baru satu tahun lebih. Tertumpahkan air pun saya naik darah. Bayangkan anak kecil macam tu kena herdik.

Mawar selalu kena tengking. Saya masa tu memang baran luar biasa, mudah nak menengking. Kalau saya tak puas hati, mudah saja bergolak macam kena rasuk hantu. Pantang ada silap sikit, saya akan bergaduh dengan suami. Syukurlah, Allah beri saya suami yang sangat luar biasa hebat. Sangat sabar dengan kerenah saya.

Mawar, masa kecilnya memang mudah menangis. Tangisan suaranya sangat kuat. Saya memang tak tahan, boleh jadi gila dibuatnya. Pernah sekali saya nak mandikan, dia buat main-main. Saya marah, saya pukul, saya heret masuk dalam bilik air dan cuba lemaskan Mawar. Bila sedar, saya menggigil. Saya telefon suami suruh balik cepat. Saya takut. Apa saya dah buat ni?

Tak sanggup nak tulis, tak sanggup nak ingat perkara lama. Hati saya berdarah kembali. Saya sedih. Saya rasa saya bukan ibu yang baik. Kalau boleh nak putar masa balik, nak sayang Mawar, susukan Mawar, peluk cium Mawar dan tak ada lagi suara-suara tengkingan macam dulu.

.

IKLAN

Awal tahun ini, Mawar tantrum teruk setiap kali saya hantar ke taska. Itu kali pertama kami berpisah sebab sebelum ini memang saya menjaganya (saya surirumah). Masalahnya, masuk bulan kedua pun, Mawar masih lagi tantrum teruk. Saya tahankan hati, saya tetap juga hantar Mawar. Sampai depan pintu, mesti dia peluk tak nak lepas. Meraung lain macam. Hati saya sedih tapi saya lepaskan juga.

Beberapa hari, keadaan masih tak berubah jadi saya cutikan Mawar. Saya serabut nak buat keputusan. Saya bawa Mawar ke klinik dan ceritakan semua pada doktor. Sebenarnya sepanjang tempoh besarkan Mawar saya menghidap Major Dipressive Disorder dan severe Anxiety Disorder yang mana saya sudah mula mendengar bisikan-bisikan halus.

Doktor cadangkan saya bawa Mawar rujuk ke psykiatri namun jelas, Mawar banyak tanda Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD). Kesan dari apa yang Mawar lalui semasa membesar. Kena pukul, kena tengking. Luluhnya hati saya masa tu. Saya tak dapat sorok rasa betapa saya gagal menjadi ibu yang baik. Balik, saya menangis lagi.

Tak lama kemudian, saya berhentikan Mawar. Saya carikan tadika lain yang boleh membantu develop self-esteem Mawar. Selain itu, saya bawa Mawar ke playgroup atau join apa-apa aktiviti yang melibatkan orang ramai. Sudah tentu saya turut serta. Mawar nampak happy. Baru-baru ni, cikgu cakap Mawar rajin tolong cikgu tanpa disuruh .

.

Sudah hampir 2 tahun saya dapatkan rawatan secara serius bersama pakar psykiatri. Sejak itu juga, saya mula jaga perlakuan dan tutur kata saya kepada suami dan anak-anak. Saya belajar minta maaf setiap malam sebelum tidur. Saya mula slow down tone suara. Saya belajar tak marah-marah lagi. Saya belajar tak memukul lagi. Saya jaga makan. Saya tak tinggal ubat. Saya jaga waktu tidur. Saya nak sihat. Saya disiplin buat sikit-sikit.

IKLAN

Saya doa banyak-banyak, Ya Allah aku kena sihat, sampai bila aku nak macam ni. Kesian anak-anak aku dapat ibu macam ni. Aku kena kuat. Aku penat. Tolong aku Ya Allah. Aku serah hidup dunia akhirat aku ni pada Kau. Bantu aku Ya Allah.

Hari ini, dalam tempoh sepanjang perjalanan ini, saya makin baik alhamdulillah. Suami saya cakap, saya lain sangat sekarang. Huhu. Nak menangis dengar. Dia tak tahu, dialah unsung hero kita. Kalau bukan sebab dia banyak bagi support pada kita, entah apa-apa kita jadi sekarang.

Banyak air mata jatuh namun perjalanan ini berbaloi. Sekarang, saya rasa nikmat jadi normal. Walaupun ada masanya sakit datang pasang surut, saya dah tak masuk gua lama-lama. Ambil masa bertenang sekejap, kemudian move on hidup macam biasa.

Saya tak ada cara yang spesifik cakap dipresi ni sembuh macam mana. Saya belajar untuk sentiasa positif. Ubah mindset. Ubah cara hidup. Ubah circle. Doa banyak-banyak.

Memang ambil masa panjang.

Pelan-pelan. Itu je.

Nazia Suhaimi
Mami sayang Kakak. Mami minta maaf.