Bagi masyarakat di Utara tanah air, memakai inai menjelang perayaan sudah menjadi kebiasaan. Ketika itu semua orang terutama mak-mak dan anak dara berpusu-pusu menumbuk inai di malam hari. Sama sibuk dan meriahnya ketika menyediakan juadah raya. Memang seronok bila berkumpul dan pakai inai sama-sama.

Sekali berkumpul ada baiknya kita cuba buat inai sendiri seperti yang dikongsikan oleh Rosdiana Dian di facebooknya. Menariknya hanya guna tiga bahan sahaja dan paling penting selamat dibawa solat.

Cara nak buatnya pun sangatlah mudah. Jom ikut langkah dan cara yang dikongsikannya.

Hi semua…Mak nak share inai homemade yang mak buat siang tadi. Actually uolls buleh jugak tanya pakcik Google. Cuma.. resepi ni mak dapat dari kawan Mak. Mungkin lain orang lain bahannya. Modal tak sampai 3 hengget..

3 Bahan-bahan asas:

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat

IKLAN

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat

1. Kapur sireh/ kapur makan tu. Ini paling utama. Takde ni maka pewarna tak boleh serap dalam kuku. (Sukatan hujung sudu kecil). Sikit secoet ja.. jangan banyak-banyak takut panas. Kang sakit pulak kuku tu Mak tak jamin.. hehehe..

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat

2. Sabun mandi yang jenis ketul/ buku. (Sukatan 2cm persegi) atau, sabun axion pun buleh. Ada orang pakai sabun axion atau brand lain janji bentuk pes tu. Jangan yang cecair tu tau. (Kalau axion dalam Sukatan 1 sudu besar).

IKLAN

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat

3. Pewarna makanan warna ceri merah. Ada yang pakai sirap. Hehehe.. ikut la nak kaler apa pun… oren, purple, hijo, cokelet ke hitam ke.. sapa berani nak kuku kaler-kaler leh try. Jangan yang kordial tau… tu takleh.. lain jadinya karang. Hihihi.. Agak-agak sukatan setengah atau sebotol ikut kepekatan).

Cara-cara bancuhan.

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat
Campur semua 3 bahan asas ke dalam mangkuk dan adun hingga sebati. Boleh adjust ikut kelikatan dan kecairan hasil. Toksah campur air tau… Kemudian sapu rata dikuku pakai putik kapas yang saiz kecil. Biarkan 20-30minit, ala-ala kering. Kemudian cuci bersih-bersih.

IKLAN

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat

Inai Homemade Guna 3 Bahan Asas,  Tahan Lama & Paling Penting Boleh Bawa Solat

Alaaaaa… susah-susah tak dapat nak agak kuantiti bahan boleh beli ja inai readymade kat kedai tu.. tapi cuma inai tu tak kekal lama laaa.. lekas pudar. Yang ni tahan lama hingga ikut habis kuku dipotong.

Lagi satu, yang paling penting buleh bawa SOLAT. Sebab warna menyerap ke dalam kuku. Bukan hanya sekadar menutup permukaan kuku macam kuitik tu (betoi ke mak eja?). Tak caya lepas pakai try ler kikis. Buleh ke idok.. Hehehe…

Selamat mencuba.