Di dalam sesebuah rumah tangga kena ada ‘give and take’. Tidak boleh hanya sebelah pihak melakukannya. Demikian juga dalam bab menguruskan rumah tangga. Banyak hal yang berkaitan keperluan keluarga yang perlu mendapat kerjasama dari kedua belah pihak. Tidak hanya boleh mengharapkan si isteri atau suami sahaja melakukannya.

Mungkin ada yang menganggap perkara sebegini remeh dan boleh dilakukan sendiri. Tetapi percayalah, andai suami isteri bekerjasama dan saling tolong-menolong itu menambahkan lagi keharmonian dalam rumah tangga.

Jangan sampai pasangan menjeruk rasa dek kerana sikap anda begini. Waima hal kecil pun, lama-kelamaan hati yang terguris akan menimbulkan impak yang besar pada hubungan anda. Lagi-lagi bagi isteri yang memendam rasa.

Berbeza dengan lelaki yang sememangnya diketahui tak banyak cakap, tetapi lain pula dengan situasi si isteri. Jika kurang bercakap maka adalah yang tak kena dan suami harus cepat-cepat menyelesaikannya. Kerana diam si isteri bukan saja-saja, pasti ada yang tak kena.

Hadamkan perkongsian dari saudara Mohd Fhais ini.


 

Jaga mulut, jaga hati, keluarga akan terjaga.

Satu hari isteri minta tolong belikan pampers anak. Sebabnya pampers anak memang dah nazak sangat, tinggal sekeping je tak boleh survive sampai ke malam.

Kisahnya kami biasa beli pampers dengan seorang seller ni, jarang jarang beli di kedai atau shopee. Sekali beli 1-2 kotak terus, tahan lama sikit.

Kebetulan waktu nak beli tu seller tersebut pergi bercuti. Outstation seminggu lebih juga. Nak tak nak terpaksa beli di kedai.

Pada mulanya isteri cakap balik kerja nanti dia belikan. Saya pun ok la, keluar kerja macam biasa.

Tup tup, tepat jam 3 petang dapat meseg di whatsapp.

“Abg kat mana, nanti tolong belikan pampers terlupa, dah sampai rumah baru ingat”

Saya reply ok je.

Sepanjang laluan balik ada berpuluh kedai termasuk shopping mall untuk berhenti beli pampers tapi malas punya pasal saya cakap dalam hati,

“Kedai depan rumah pun ada pampers, beli dekat situ je la”

Terus menonong tekan pedal sampai kedai di rumah. Cari parking, tutup enjin kereta terus masuk kedai.

Tak buang masa dah, terus ke bahagian pampers. Cari punya cari pampers yang selalu beli tu tak ada. Tanya pekerja kat situ,

“Dik pampers macam ni tak ada ke?”,

“Semua pampers ada kat situ”, itu je jawapan dia.

Ah sudah. Tak kan nak pusing balik semata-mata nak cari pampers. Rumah dah dekat ni.

Sekali lagi malas punya pasal saya buat keputusan selamat beli je dulu pampers apa yang ada.

Terus buat screening dari satu rak ke satu rak pampers, akhirnya ambil keputusan pilih pampers yang sama nama.

Baik, masa ni hati rasa lega sebab dapat beli. Mesti semua akan ok.

Sampai je rumah, bawa pampers tu masuk terus letak atas lantai. Saya pun duduk menyandar kat sofa, penat screening tadi.

IKLAN

Isteri pun datang tengok pampers yang di beli. Dengan tidak semena-mena dia naik marah.

“Abg pampers ni aisy tak boleh pakai, kulit dia sensetif”, isteri

“Dah tak ada lain kat kedai, ini je yang ada”, saya

“Abg pergi la beli kedai lain, kesian aisy melecet nanti”, isteri

“Awak pergi la beli”, saya

Dengan tidak semena-mena suasana jadi sepi, bunyi angin kipas pun boleh kedengaran kuat bila tak ada orang bercakap.

Seharian muncung.. sampai ke malam bila tukar pampers aisy, boleh dengar bunyi suara mengeluh. Tapi saya ego, biarlah nanti lama-lama dia ok la tu.

Selang beberapa hari, baru saya dapat tahu kisah sebenar yang berlaku.

Rupa-rupanya isteri dah pergi cari pampers di kedai berhampiran rumah. 3 buah kedai dia pergi semuanya. Oleh sebab tak ada yang sesuai dia tak beli.

Pada asalnya memang dia nak beli di mall tapi dalam perjalanan balik dia terlibat dengan kemalangan kecil. Tak serius cuma calar sedikit kereta.

Disebabkan oleh kemalangan tu dia jadi terlupa langsung tentang pampers ni. Terus menonong balik ke rumah.

IKLAN

Sampai di rumah baru teringat pasal pampers. Teringat suami kat area bandar, terus minta tolong belikan pampers. Dia pun terlupa nak pesan, beli di mall. Mungkin masih terkejut sebab kemalangan tadi.

Balik tu ingat nak cerita la pada suami tentang kemalangan tadi tapi suami pula dah buat dia terasa. Terus potong niat nak berkongsi cerita.

Bila hati dah terguris jangan kata nak mengadu, nak bercakap pun mulut jadi berat.

Muncung sampai ke malam tu bukan sebab pampers salah beli, tapi muncung sebab suami salah adab bila berbicara.

Aduh, pengajaran sungguh!

Mulai dari saat itu saya dah tekad. Walau apa pun keadaan tak kira penat, marah, stress atau kelaparan sekalipun perkara pertama kena jaga ialah adab bicara.

Bukan dengan isteri sahaja, tapi dengan orang lain juga. Usah berbicara ikut sedap mulut tapi berbicara la untuk beri orang sedap mendengar.

Dari mulut bawa ke hati, mulut yang baik akan bina hati yang baik adabnya. Hati yang baik adabnya akan jauh dari rasa buruk sangka dan busuk hati.

Isteri kalau jenis kuat berdikari dan jarang mengadu apa-apa dengan suami tu baik periksa adab berbicara korang ada kemungkinan isteri tu termakan hati. Diam bukan tanda setuju sahaja, tapi diam juga tanda sakit hati.

Wallahu A’lam,

Mohd Fhais
Kita semua perlukan hati yang bersih untuk rasa gembira dan rasa di sayangi.

#SHARE

p/s : Jika korang nak banyak lagi tips dan info kekeluargan seperti ini, ada banyak dalam channel telegram saya. Percuma dan mudah hadam.
Klik sini 👉 t.me/CoretanFhais

#notakekeluargaanfhais
#emosivsmentaliti