Sekali lagi duit simpanan dalam caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh dikeluarkan. Ada yang dah ready untuk keluarkan wang untuk kegunaan mereka akibat bencana alam yang berlaku di negara kita tempoh hari, ada juga yang pindahkan wang dari KSWP ke simpanan sedia ada dan ada yang berkira-kira untuk keluarkan.

Malah, ada satu lagi sebab orang keluarkan wang KWSP iaitu ambil kesempatan ini untuk jadikan wang tersebut sebagai modal untuk berniaga.

Namun, nak buat sesuatu semestinya kita kena tanya pada yang lebih pakar. Lebih-lebih lagi benda yang menggunakan wang dan walaupun berapa nilainya, dalam zaman masa kini meskipun RM1 pun berguna untuk semua.

Haaa nak tahu sesuai ke tidak digunakan sebagai modal berniaga? Jom kita lihat apa kata penasihat kewangan, Saifull Suratmin dalam perkongsiannya baru-baru ini.

Mula Bisnes Dengan Duit KWSP: Saya Tidak Ambil Semua, Saya Guna RM1,000 Sahaja. Boleh ke?

1. Sudah ada ilmu nak buat bisnes itu?

Nilah paling utama. Nak buat bisnes itu mesti ada ilmu bisnes itu. Bukan bermaksud kalau nak buka kedai makan mesti pandai masak. Banyak sahaja kedai makan yang pemiliknya tidak pandai masak tapi kedai makan itu sangat berjaya.

Maksud ilmu bisnenya ialah kita mesti ada ilmu mengurus bisnes itu. Kita mesti tahu nak beli apa dulu, siapa nak diambil bekerja dahulu, bagaimana nak design menu dan macam mana kita nak tarik pelanggan. Kalau belum ada ilmu ini baik pergi belajar, berkuli dulu dengan orang yang pandai tentang bisnes itu.

2. Siapa yang nak urus bisnes itu?

Kalau kata memang nak buat bisnes itu, siapa kita nak lantik untuk urus bisnes itu. Kalau kata kita nak berhenti kerja untuk buat bisnes itu, dah fikir masak-masak?

Dalam masa tiga tahun, 93% bisnes tutup. 7% yang tinggal itu, dalam masa lima tahun 95% tutup bisnes. Kita mesti ambil masa untuk membuat perancangan bisnes itu. Bila dah ada perancangan, dah ada orangnya nak buat, barulah buat bisnesnya. Itupun belum dijamin berjaya.

Ya kita bukan Tuhan nak pastikan ini berjaya itu tak berjaya yang penting kita mesti rancang.

3. Kita boleh jamin kita tak jatuh cinta pada bisnes itu?

Bila dah jatuh cinta pada bisnes itu, bisnes itu rugi pun kita sanggup tambah lagi duit untuk pastikan bisnes itu boleh berjalan.

Kesudahannya, bisnes itu semakin rugi, simpanan semakin habis dan akhirnya kita semakin menambah hutang. Mulanya memang kita guna RM1000 sahaja, hujung-hujung bukan sahaja RM10,000 sampai simpanan lain habis kita guna.

IKLAN

Ada satu lagi pesanan, kalau ini sahajalah duit yang ada, jangan guna duit ini untuk bisnes. Gunalah duit ini untuk survive.

Sumber : Saifull Suratmin

Agak-agak, menu apa yang best eh kat Jollibee? Haa meh tengok Zira Review!

Mama tak marah anak, boleh ke? Kalau tak marah macam mana nak dengar kata? Jom ikuti perkongsian ini!

IKLAN

Nak tahu cara mudah uruskan kewangan keluarga? Semak sini!

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!

Jom sertai E-Keluargagader https://toko.ideaktiv.com/product/jom-masak-menu-iftar-kegemaran-keluarga/