Peria, umum mengetahui bagus diamalkan untuk penjagaan kesihatan. Namun rasanya yang pahit membuatkan ada yang tidak sanggup mengamalkannya.

Pun begitu, melalui dua perkongsian ini dengan menjadikan jus yang dicampur dengan beberapa bahan tertentu menjadikan rasanya lebih sedap.

Nak tahu apakah petua dan resipinya,jom semak.

IKLAN

Ni lah penawar bila en suami darah dia naik..” Intan sullyana eintanllyana

BAHAN-BAHAN :

1/2 biji peria

1 gelas besar susu rendah lemak

3 biji kurma

IKLAN

CARA PENYEDIAAN:

1. Blend peria katak dengan susu segar low fat sejuk.

2. Masukkan kurma dan kisar lagi.

3. Sedia untuk dinikmati.

Ekstra info

Jangan tapis minum mcm tu je. Sedap sangat. xpahit pun.

Kredit : intan sullyana eintanllyana

Manakala melalui satu lagi perkongsian oleh Zalina Yahaya tentang peria yang dijadikan amalan untuk menurunkan paras gula dalam darah.

Ini perkongsiannya.

3 bulan lepas, saja gatai check gula dalam darah kat rumah. 6.3 weih. Panik, terus gi farmasi nak confirm. Takut mesin kat rumah salah. Reading sama.

Balik terus buat jus peria apple hijau ni. Cousin Bob bagi petua ni. Saya minum sampai sekarang. Paling kurang 3 kali seminggu. Alhamdulillah la maintain reading pada 5 -5.3.

Bob yang dah kena makan ubat kencing manis pun minum jus ni. Alhamdulillah la average reading 6 – 6.5. Tengah usaha turunkan lagi.

Bagi Yang akan kata…eeeeeiii, peria katak yang pahit tuuu buat juice…tak sangguuppp. Hahaha. Saya juga cakap benda sama. Tapi macam tak percaya, bila campur dengan Apple hijau, rasa sedap. Pastikan anda guna apple hijau Granny Smith.

Okeh, ni resepi penuh.

BAHAN-BAHAN :

2 biji Apple Hijau Granny Smith
1 biji peria katak (buang biji)
Air ais

CARA-CARANYA:
Blend semua sekali. Siap. Jangan tapis. Minum sekali dengan serat tu. Memang terbaik.

Anda boleh buat dan simpan dalam fridge untuk minum sikit2.

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.