Buah betik merupakan salah satu buah-buahan tropika yang sangat berkhasiat dan ajaibnya dari sudut rawatan alternatif, pucuk betik, daun betik malah bunga petik berperanan memberikan khasiat luar biasa jika diamalkan.

Untuk tahu detail, ini dia perkongsian daripada Laila Sari Via Kebun Bandar : Jom Tanam Sendiri.

Semoga perkongsian ini bermaanfaat.

Sapa ada tanam pokok betik?
Mak ..kat kampung tanam untuk bagi sedekah kat orang kampung..pastu mak bagi makan ayam nyer…Ayam ada sekor je pun…
Selain dari tu ..tanam sebab nak makan pucuk dan bunga betik tu..

Jom kita share sikit khasiat dia..

Buah…kalau muda boleh buat halwa..masak sayur rebus. Kalau yang masak..untuk makan lah kan…potong-potong kiub..letak dalam feezer..bila sejuk…makan..tabur garam sikit..serbuk asam boi ker…alahai..meleleh pulak ayor lior memalam ni..

Daun


Ubat paling mujarab untuk denggi..pahit dooow..tapi ubat kan..

Pucuk/ bunga betik

 

Ni kalau ada penyakit darah rendah…yesss…ni ubat dia..Elok untuk pekatkan darah..
Cara : Makan pucuk yang di rebus..buat ulam..gulai..kerabu..

Bunga

IKLAN

kalau sakit perut cirit birit…emergency ubat..pi lah kat pokok betik tu..amik lah bunga dia..basuh dulu..kunyah-kunyah.. Telan..memang reda lah sakit perut tu…
Tapi..kalau sakit perut keracunan makanan…
Kunyah sardin dlm tin tu..makan..after 5..8 minutes.. Ok lah..

Tadi cite tentang daun betik ni dah ke lain pulak topik nyer..Iklan…tapi memang tu petua nya..akak share je..

Ok ni akak share resepi Kerabu pucuk/ bunga betik ya..

IKLAN

Sapa yang ada pokok betik..esok boleh buat ya..
Anggaran bahan tu agak-agak je lah…masak ni bukan boleh pakai resepi sangat..nak sedap..kooo ..campak-campak je lah..
Tapi campak-campak tu tengok gak bahan nyer..jangan tercampak garam lebih…ajee jenuh le kena darah tinggi lak…

Resepi Kerabu Pucuk/ Bunga Betik

 

Cilipadi✅
Bawang merah✅
Belacan✅
Serai✅
Udang kering✅
Santan pekat
Garam
Kerisek..
Perahan limau
Pucuk/ Bunga betik..rebus bersama pucuk senduduk..@ garam..dalam.10 minit..toskan..

Cara: Bahan yang ✅..tumbuk halus..campurkan dengan pucuk/ bunga betik..masukkan santan pekat..garam..kerisik dan perahan limau..balance kan rasa..pedas..masin..masam..

Sumber : Laila Sari Via Kebun Bandar : Jom Tanam Sendiri.