Kunci kebahagiaan sesebuah keluarga bukan didasari harta dan wang ringgit semata-mata. Sebaliknya tahu akan tanggung jawab masing-masing. Kerana itu, keperibadian pasangan kena ambil tahu, jangan hanyut dan suka melihat luaran, sedangkan dalaman kita tak tahu. Akhirnya rumah tangga berantakan.

Dalam satu perkongsian oleh  Profesor Madya Yasmin Hanani Mohd Safian, beliau menasihati kaum wanita supaya menyiasat terlebih dahulu latar belakang calon suami supaya tidak timbul masalah dikemudian hari.

Perkongsian pensyarah dari  Fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mendapat lebih 10 ribu tanda suka dan lebih 9 ribu perkongsian di Facebook.


Kes benar
Lelaki penagih, isteri kerja kerajaan.
Bila suami kena tahan di lokap, keluarga lelaki cari si isteri minta tolong jamin dari lokap.
Keluar masuk lokap, keluarga lelaki suruh isteri jamin.
Bila isteri nak minta cerai, keluarga laki tak bagi. Yelah sapa nak tanggung anak depa.

Mak bapa, abang-abang si lelaki semua sama dalam kes ni.
Jangan tak tahu ramai keluarga mengahwinkan anak lelaki mereka yang bermasalah agar isteri boleh jaga anak lelaki mereka.
Yang penagih
Yang gay
Yang kaki hutang sana sini.

Isteri professional juga ramai yg begini. Tak tahu sebab apa. HR ada data berapa ramai pekerja wanita berhutang jauh dari kemampuan kerana suami tak bertanggungjawab. Hutang kereta, rumah semua atas nama isteri.

Jadi orang perempuan jangan la syok sangat kalau famili lelaki datang meminang.
Maaf kan bahasa saya kasar.
Wanita dan keluarga wanita perlu tegas.
Tak rugi eh tolak pinangan orang.
Yang pandai cakap
Yang nampak hebat
Tulah yg bahaya.

IKLAN

Orang Arab berkali-kali pesan
Lelaki walaupun solatnya sepanjang malam dan rajin puasa sunat, tetapi kedekut dgn anak isteri, bukanlah suami yang baik. Culas nafkah bukan perkara kecil. Namun, kita bukanlah demanding, cukup lah lelaki itu bersungguh bekerja. Rezeki tu Allah tentukan. Tapi kalau kerja pun malas, hutang pun atas nama isteri, hmm krik krik sajalah.

Alaa isteri sedekah saja pada suami, no bukan macam tu.
Sebab tu orang Arab sangat particular bab lelaki pinang anak mereka.

IKLAN

Anak perempuan bukan bab mahar saja yg dibincangkan tapi risk assessment itu perlu dilakukan, tazkiah latar belakang. Janganlah rasa offended kalau bakal mertua check CTOS CCRIS PTPTN. Itu perkara asas bagi seorang laki iaitu kemampuan bayar nafkah.

Maka akan berkata lah lelaki, hmm macam ni banyak la zina, nak kahwin susah. Yang cakap macam ni sebab nak free seks sahaja. Nak seks tapi taknak bayar nafkah. Bila berkahwin kita kena bekerja, kalau tak kahwin pun memang kita kena bekerja untuk nafkah diri kita juga, kan.