Kolesterol yang tinggi dalam badan boleh menyebabkan penyakit kronik seperti jantung dan sebagainya.

Kerana itu kita disaran supaya mengamalkan cara hidup yang sihat.  Jika nak tubuh sihat, kuncinya mudah saja, anda hanya perlu mengamalkan diet atau pemakanan seimbang serta menjalani kehidupan aktif untuk mengawal paras kolesterol sekali gus mengawal berat badan.

Selain mendapatkan nasihat dari doktor, pengambilan makanan yang sihat seperti jus boleh membantu mengawal kadar kolestrol.

Istimewanya kali ini admin kongsikan satu resipi jus iaitu jus kasih isteri buat suami yang dipanggil jus kolesterol oleh Puan  Mona Din menerusi laman facebooknya.


JUS KOLESTROL
Jus kasih isteri buat suami.

Jus rutin mr hubby, yang saya panggil jus kolestrol, dah sebulan habis.
Kesian mr hubby terpaksa ponteng minum, beli yang di jual di luar mr hubby tak suka, tak seenak & sesegar yang isteri buat, katanya, hehe.

Jus ni terbukti mujarab untuk mr hubby, sebab dulu-dulu setiap kali pi check-up doktor, result yang confirmed dapat, tahap kolestrol dalam badan sangat tinggi.

Tapi sejak mr hubby dok amalkan minum ni setiap pagi, sejak setahun lebih yang lalu, kolestrol dalam bdaan mr hubby di paras normal saja, Alhamdulillah.

Juga mr hubby kata, badan dia akan rasa ringan, berpeluh dan lawas ke toilet bila minum 2 sudu jus ni setiap pagi.

Dah jadi amalan mr hubby, pagi-pagi sebelum keluar ke masjid untuk subuh, dia akan keluarkn sebotol dari peti sejuk, letak atas meja makan, kemudian dia ke masjid.

Sebaik balik dari subuh, kesan sejuk peti ais dah hilang, dan jus yang tadi sangat pekat dah kembali jadi seperti sepatutnya, mr hubby akan minum 2 sudu besar tiap-tiap pagi, tanpa gagal.

Kemudia, mr hubby akan biar je botol tu atas meja, untuk saya minum pula bila saya turun ke dapur, dan kemudian saya yang akan simpan kembali botol tu dalam peti sejuk.

Itu rutin rasmi kami bdua…

So pagi ni, mokji bkesempatan buat jus ni lagi, khusus buat pokji, my darling mr hubby❤️❤️

Klu yang nak cuba, mokji kongsikan resepi di bawah.
Baca details di caption gambar di bawah ya..
Semoga menjadi ilmu yang bermanafaat buat semua??

Bahan

halia, bawang putih, lemon, madu, jus cuka epal.

Cara membuat:
> Kupas / kopek kulit halia, bawang putih dan lemon, basuh bersih.

> Potong halia & bawang putih kecil-kecil.

> Kisar halia dulu, bersama secawan air dari mesin penapis. [ Masukkn sikit air dan kisar, kemudian tambah lagi air, dan kisar lagi. Buat macam tu sampai halia betul-betul lumat…sebab kalau tak kisar betul-betul, akan rasa serat / hampas halia yang kasar-kasar, nanti tak sedap jus kita…]

> Tuang jus halia tersebut ke dalam penapis dan terus ke periuk..
[Saya tapis sebab saya nak pastikan serat halia lumat dan gebu, tidak berserat.]

 

> Serat yang dah di tapis ni saya kisar sekali lagi, bagi betul-betul lumat mcm debu..Tuang dalam periuk tadi.

IKLAN

> Lepas kisar, baki serat tadi, tuang dan campurkn sekali dalam periuk tadi.

> Inilah rupa halia yang dah di kisar halus..

> Kemudian, guna pengisar yang sama, tak payah basuh, terus masuk bawang putih  dan kisar hingga lumat juga.

> Tuang bawang putih ke dalam periuk yang berisi halia tadi.

> Kemudian, potong kecil-kecil lemon, buang biji nya.
[saya tak potong awal-awal tadi sebab  tak nak jusnya terkeluar banyak], terus masuk pengisar dan kisar lumat.

IKLAN

> Tuang lemon jus ke dalam periuk yang berisi halia dan bawang putih. Kacau rata.

> Letak periuk yang berisi semua campuran tadi atas api, kacau hingga mendidih.

> Bila dah mendidih, masukkan jus cuka epal / epal cider. Kacau rata, sampai mdidih lagi. Kemudian, tutup api.

> Tutup periuk separa. Then tinggalkan sampai ramuan di dalam hampir sejuk. Boleh buat kerja lain dulu.

> Bila dah sejuk, tuangkan madu ke dalamnya.Tuang sikit demi sikit. Rasakan tahap manis-manis dan masam yang di sukai.. Kacau hingga sebati.


>Masa kacau ni baca la apa-apa ayat Quran yang di sukai…dan jangan lupa berdoa; minta semoga dengan izin Allah jus ini berupaya menjadi ubat yang mujarab, sesiapa yang minum, terutama suami kita, di jauhkan drai sebarang penyakit dan di sembuhkan dari segala yang berkaitan kolestrol, jantung, strok, hblood dan segala…amiin

> Kemudian tuang dalam botol. Sebaiknya gunakan botol kaca. Hasil yang saya dapat boleh la tahan 3-4 bulan.

> Akhir sekali simpan dalam peti sejuk. Keluarkn satu botol bila nak minum.
Ambil tiap-tiap  pagi masa perut kosong sebanyak 2 sudu besar.

Semoga bermanafaat. Silakan share jika mahu.