Selain mendapatkan nasihat dari doktor, pengambilan makanan yang sihat seperti jus boleh membantu mengawal kadar kolestrol.

Admin kongsikan satu resipi jus iaitu jus kasih isteri buat suami yang dipanggil jus kolesterol oleh Puan  Mona Din menerusi laman facebooknya

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!


JUS KOLESTROL
Jus kasih isteri buat suami.

Jus rutin mr hubby, yang saya panggil jus kolestrol, dah sebulan habis.
Kesian mr hubby terpaksa ponteng minum, beli yang di jual di luar mr hubby tak suka, tak seenak & sesegar yang isteri buat, katanya, hehe.

Jus ni terbukti mujarab untuk mr hubby, sebab dulu-dulu setiap kali pi check-up doktor, result yang confirmed dapat, tahap kolestrol dalam badan sangat tinggi.

Tapi sejak mr hubby dok amalkan minum ni setiap pagi, sejak setahun lebih yang lalu, kolestrol dalam bdaan mr hubby di paras normal saja, Alhamdulillah.

Juga mr hubby kata, badan dia akan rasa ringan, berpeluh dan lawas ke toilet bila minum 2 sudu jus ni setiap pagi.

Dah jadi amalan mr hubby, pagi-pagi sebelum keluar ke masjid untuk subuh, dia akan keluarkn sebotol dari peti sejuk, letak atas meja makan, kemudian dia ke masjid.

Sebaik balik dari subuh, kesan sejuk peti ais dah hilang, dan jus yang tadi sangat pekat dah kembali jadi seperti sepatutnya, mr hubby akan minum 2 sudu besar tiap-tiap pagi, tanpa gagal.

Kemudia, mr hubby akan biar je botol tu atas meja, untuk saya minum pula bila saya turun ke dapur, dan kemudian saya yang akan simpan kembali botol tu dalam peti sejuk.

Itu rutin rasmi kami bdua…

So pagi ni, mokji bkesempatan buat jus ni lagi, khusus buat pokji, my darling mr hubby❤️❤️

Klu yang nak cuba, mokji kongsikan resepi di bawah.
Baca details di caption gambar di bawah ya..
Semoga menjadi ilmu yang bermanafaat buat semua??

Bahan

halia, bawang putih, lemon, madu, jus cuka epal.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

IKLAN

Cara membuat:
> Kupas / kopek kulit halia, bawang putih dan lemon, basuh bersih.

> Potong halia & bawang putih kecil-kecil.

> Kisar halia dulu, bersama secawan air dari mesin penapis. [ Masukkn sikit air dan kisar, kemudian tambah lagi air, dan kisar lagi. Buat macam tu sampai halia betul-betul lumat…sebab kalau tak kisar betul-betul, akan rasa serat / hampas halia yang kasar-kasar, nanti tak sedap jus kita…]

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Tuang jus halia tersebut ke dalam penapis dan terus ke periuk..
[Saya tapis sebab saya nak pastikan serat halia lumat dan gebu, tidak berserat.]

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

 

> Serat yang dah di tapis ni saya kisar sekali lagi, bagi betul-betul lumat mcm debu..Tuang dalam periuk tadi.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Lepas kisar, baki serat tadi, tuang dan campurkn sekali dalam periuk tadi.

IKLAN

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Inilah rupa halia yang dah di kisar halus..

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Kemudian, guna pengisar yang sama, tak payah basuh, terus masuk bawang putih  dan kisar hingga lumat juga.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Tuang bawang putih ke dalam periuk yang berisi halia tadi.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Kemudian, potong kecil-kecil lemon, buang biji nya.
[saya tak potong awal-awal tadi sebab  tak nak jusnya terkeluar banyak], terus masuk pengisar dan kisar lumat.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Tuang lemon jus ke dalam periuk yang berisi halia dan bawang putih. Kacau rata.

IKLAN

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Letak periuk yang berisi semua campuran tadi atas api, kacau hingga mendidih.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Bila dah mendidih, masukkan jus cuka epal / epal cider. Kacau rata, sampai mdidih lagi. Kemudian, tutup api.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Tutup periuk separa. Then tinggalkan sampai ramuan di dalam hampir sejuk. Boleh buat kerja lain dulu.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Bila dah sejuk, tuangkan madu ke dalamnya.Tuang sikit demi sikit. Rasakan tahap manis-manis dan masam yang di sukai.. Kacau hingga sebati.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!
>Masa kacau ni baca la apa-apa ayat Quran yang di sukai…dan jangan lupa berdoa; minta semoga dengan izin Allah jus ini berupaya menjadi ubat yang mujarab, sesiapa yang minum, terutama suami kita, di jauhkan drai sebarang penyakit dan di sembuhkan dari segala yang berkaitan kolestrol, jantung, strok, hblood dan segala…amiin

> Kemudian tuang dalam botol. Sebaiknya gunakan botol kaca. Hasil yang saya dapat boleh la tahan 3-4 bulan.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

> Akhir sekali simpan dalam peti sejuk. Keluarkn satu botol bila nak minum.
Ambil tiap-tiap  pagi masa perut kosong sebanyak 2 sudu besar.

“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!

Semoga bermanfaat. Silakan share jika mahu.

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Bila PKP ni, anak-anak kerjanya lapar je. Sekejap2 minta makan, mak pun letih nak melayan permintaan sorang-sorang! Tak payah risau, join je kelas buat roti bersama kami ni. Boleh buat stok untuk anak-anak makan! Whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520
“Jus Kasih Isteri Buat Suami.”  Wanita Ni Buatkan Jus Bantu Turunkan Tahap Kolesterol. Badan Pun Jadi Ringan!