Biasanya bila pergi kedai mamak, mesti kita akan makan kari mamak yang pekat dan enak untuk dimakan bersama nasi kandar. Tapi sebenarnya boleh sahaja kalau kita sendiri memasak di rumah sama seperti itu. Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh seorang isteri yang dikenali sebagai Nadiah Hashim. Menurutnya, kari yang dimasak olehnya menggunakan bahan-bahan yang mudah.

Ini perkongsiannya;

RESEPI KARI MAMAK ISTERI UNTUK SUAMI.
Hai semua. Musim PKP ni ada suami yang dah tak senang duduk di rumah. Rindu mamak agaknya. Nak bungkus, kedai mamak pula lebih 10km. Muka suami dah macam apa ketagih nasi kandar. Adohai nasib badan.. Kecian..

Jadi di sini saya share resepi kari mamak. Boleh eksyen kat suami yang kita pun bolehla jadi mamak. Kacang je.

Tak sepower Deen Maju Jelutong, tak juga sehebat Pelita Nasi Kandar. Tapi mana tahu lepas pekena air tangan isteri, suami dah tak heran dengan mamak. Bahan-bahan mudah. Boleh masak terus untuk lauk tengahari ni. Bagi suami tersandar rasa penangan kari mamak isteri. Kalau dah masak, share lah gambar kat komen.

Langkah pertama :

Ghee = minyak sapi. Nak pakai minyak sapi sepenuhnya pun boleh. Tapi harga minyak sapi mahal. Jadi masukkan minyak masak + ghee dalam sesudu dua pun dah sedap kaw

Langkah ke dua:

Langkah ke tiga :

Bila tambah garam masala, suami kata makin kaw padu. Kalau ada, bolehlah tambah. Kalau takde takpe. Saya gunakan kari ikan sebab rasa lebih subtle, lembut. Kari daging ni ada rasa pahit, susah nak hilangkan walau adjust gula. Nanti manis je lebih, tak berapa kaw.

IKLAN

Langkah ke empat :

Langkah ke lima :

 

IKLAN

Langkah ke enam :

Siapa yang nak makin padukan lagi kari ni, boleh tambah yoghurt original. Masukkan 2-4 sudu. Terpulang. Dia akan creamy. Nampak berketul-ketul pada awalnya, tapi lama-lama kacau jadi sebati.

Langkah ke tujuh :

Sumber : Nadiah Hashim via MAHN 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club