Pastinya kita semua menyedari usia kita dari tahun ke tahun kian bertambah, namun sering kali juga ada yang alpa untuk mempersiapkan diri meniti usia dan sekali gus memberi makna dan manfaat pada setiap kali pertambahan umur dari tahun ke tahun.

Sedar manusia ini sering lupa dan perlu diberi nasihat serta peringatan. Oleh itu ada baiknya kita baca perkongsian daripada Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah untuk peringatan bersama.

Nasihat saya umur 40, kepada umur 25

1) Spend masa dengan anak lebih dari dengan kawan-kawan. Anak akan berada dengan kita sampai tua. Kawan belum tentu.

Masa umur 25, ada anak tapi asyik kerja, kerja, kerja. Tahu-tahu anak dah besar. Mujur anak masih nak rapat dengan kita sekarang. Adik-adik yang dah ada anak, habiskan lah lebih masa dengan anak-anak sekarang. Masa adalah perkara paling berharga yang kita boleh beri pada anak.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.”
(HR Muslim).

Kalau kita tak didik anak jadi anak soleh yang mendoakan kita, macamana nak dapat saham berkekalan kan.

Masa Umur Muda Cuba Buat Perkara Ni Agar Bila Dah Masuk 40 Tahun Semuanya Jadi Biasa. Dr Ni Kongsi Nasihat!
Gambar hiasan

2) Spend duit untuk Mak Ayah lebih dari yang kita nak, walau mereka tak minta. Takkan zakat 2.5%, Mak Ayah kita pun layak banyak tu je.

IKLAN

Allah SWT berfirman dalam al-Quran bermaksud: “Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada kedua-duanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘ah’ dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’, ayat 23)

Daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:
رَغِمَ أَنْفُ ثُمَّ رَغِمَ أَنْفُ ثُمَّ رَغِمَ أَنْفُ.‏ قِيلَ مَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ: ‏‏مَنْ أَدْرَكَ أَبَوَيْهِ عِنْدَ الْكِبَرِ أَحَدَهُمَا أَوْ كِلَيْهِمَا فَلَمْ يَدْخُلِ الْجَنَّةَ ‏‏
Maksudnya: “Kehinaan, kehinaan, kehinaan.” Baginda ditanya: “Siapa (yang engkau maksudkan) wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Siapa sahaja yang mempunyai orang tuanya ketika sudah lanjut usia, salah satu atau keduanya namun tidak (menjadikannya sebab) masuk syurga.” [Riwayat Muslim (2551)]

Masa Umur Muda Cuba Buat Perkara Ni Agar Bila Dah Masuk 40 Tahun Semuanya Jadi Biasa. Dr Ni Kongsi Nasihat!

3) Spend masa untuk bersenam. Kalau dah biasa masa muda, dah tua lebih mudah.

4) Jangan percaya cakap kawan, masa muda enjoy, tak payah jaga makan. Orang umur 35 mati sakit jantung pun ada.

IKLAN

Masa Umur Muda Cuba Buat Perkara Ni Agar Bila Dah Masuk 40 Tahun Semuanya Jadi Biasa. Dr Ni Kongsi Nasihat!

5) Jangan lupakan Al Quran. Bacalah walau satu page sehari. Jangan sampai Allah tak nak dengar suara kau tu baca ayat Dia.

6) Kawan biar beribu, betul. Tapi kalau kawan tinggalkan kau bila kau susah, maafkan dia tapi jangan lupakan dia sampai mati.

7) Kawan yang tetap ada masa susah, kenang jasa dia sampai syurga. Doakan dia dalam diam.

8) Hargai pasangan yang baik. Itu rezeki Allah PALING BESAR untuk kau.

IKLAN

9) Berbelanja tak salah tapi simpanan jangan lupa.

10) Jaga-jaga gaya hidup nak impress orang. Tanya dalam hati, nak redha Allah ke, ke redha manusia.

Ekstra nasihat :

Masa umur 25, ada anak tapi asyik kerja, kerja, kerja. Tahu-tahu anak dah besar. Mujur anak masih nak rapat dengan kita sekarang. Adik-adik yang dah ada anak, habiskan lah lebih masa dengan anak-anak sekarang. Masa adalah perkara paling berharga yang kita boleh beri pada anak.

Yang benar,
Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah
40 tahun.
Waktu untuk berubah.

Sumber : Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club