Peti ais yang dah lama sangat tak dicuci memang meninggalkan bau yang kurang enak. Lebih-lebih lagi bila ada makanan atau sisa makanan yang tertumpah dan melekat pada peti sejuk.

Bau hanyir ikan dan bahan basah lain yang melekat pada bahagian pembeku juga akan meninggalkan bau yang kurang enak pada keseluruhan bau peti ais.

Sumber: Google

Sesekali rajinkanlah diri untuk bersihkan peti ais anda. Alang-alang dah bersihkan tu, cubalah cara untuk kekalkan keharuman dengan cara ini. Senang sahaja, cuma gunakan bahan yang sentiasa ada di rumah. Paling penting tidak menggunakan kos yang mahal, peti ais juga kekal harum dan wangi. Bagaimana? Cuba cara yang dikongsikan oleh Rosie Zam.

Baiklah hari ni saya nak bagi tips untuk hilangkan bau yang tidak enak dalam peti ais. Caranya mudah sahaja.
Bahan yang diperlukan ialah biji kopi. Letakkan biji kopi di dalam bekas yang terbuka. Kemudian letakkan saja dalam peti sejuk.


Sifat semulajadi kopi yang menyerap bau akan menyerap semua bauan yang ada dalam peti sejuk.
Lepas ini tidak ada lagi bau yang bermacam-macam dalam peti sejuk tu kan. Mudah sangat tips ni. Semua boleh cuba tau. Bye gais.

Nak mencucinya pun kena ada caranya. Bagaimana nak gunakan dua bahan ini iaitu lemon dan esen vanila? Ikuti langkah ini.

Sumber: Google

1. Keluarkan semua barang dan makanan dari peti ais. Kosongkan kesemuanya.

2. Basahkan tuala dan bersihkan bahagian dalam peti ais.

IKLAN

3. Ambil sepotong lemon dan perahkan pada seluruh kawasan peti ais. Gunakan tuala tadi untuk mencuci lemon hingga rata. Biarkan kering.

4. Apabila kering, letakkan sedikit esen vanila dengan haruman ros pada tuala basah dan sapukan pada keseluruhan peti ais.

Sumber: Google

5. Tutup peti ais selama 30 minit dan biarkanlah seketika.

IKLAN

6. Selepas 30 minit barulah dimasukkan semula kesemua barang dan makanan ke dalam peti ais. Susun kemas.

7. Hasilnya peti ais akan berbau lebih harum dan segar.

Selamat mencuba!

Foto: Ceritera cinderella.blogspot