Semua ibu bapa inginkan anak yang cerdas. Oleh itu salah satu cara untuk merangsang minda anak adalah melalui pemakanan.

Tahukah anda kecerdasan anak bukan saja dipengaruhi faktor genetik tetapi enam faktor pemakanan ini juga sangat merangsang cara anak berfikir lebih pantas daripada hasil serapan nutrisi yang diambil setiap hari.

1. Ikan salmon


Ikan yang mengandung lemak seperti salmon merupakan sumber terbaik lemak omega-3, EPA dan DHA keduanya penting dalam pertumbuhan dan perkembangan fungsi otak.

2. Telur
Ini makanan paling jimat dan selamat. Kuning telur terbukti mengandung kolin, zat yang dapat membantu perkembangan memori. Boleh sediakan dalam pelbagai jenis olahan telur untuk pikat selera makan.

3. Kacang tanah (Peanut butter)
Bagus untuk waktu sarapan bagi merangsang mood untuk belajar. Kacang tanah dan peanut butter adalah salah satu sumber vitamin E, antioksidan yang melindungi membran sel saraf. Kandungan thiamin dan vitamin E membantu otak dan sistem saraf dalam penggunaan glukosa untuk membentuk energi yang diperlukan tubuh.

4. Kekacang
Otak perlukan glukosa dari tubuh yang sifatnya konstan sehingga gandum dapat membantu keperluan tubuh dengan kandungan serat yang dihasilkan dari biji-bijiannya. Serat yang terdapat pada biji-bijian akan membantu dalam mengatur pelepasan glukosa di dalam tubuh. Kandungan vitamin B yang ada di dalam gandum akan menjaga sistem saraf untuk berfungsi sihat.

5. Oat / Oatmeal

Oat mampu suntik energi untuk otak, oatmeal sangat tepat jika dikonsumsi setiap pagi. Kandungan serat di dalam oat atau oatmeal mampu menjaga kesihatan dan kecerdasan.

6. Jenis Buah
Warna yang ada di dalam buah ceri, kurma, blackberi, strawberi dan blueberi mengandungi gizi yang baik untuk kecerdasan otak anak. Kandungan dari ekstrak strawberi dan blueberi mampu memperbaiki fungsi daya ingatan. Biji dari buah beri kaya dengan lemak omega-3 yang sangat diperlukan dalam kesehatan otak terutama kecerdasan.

 

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

IKLAN

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club