Semua kanak-kanak suka menonton pelbagai rancangan menarik terutama animasi kartun di televisyen. Memang ia menjadi hiburan buat anak-anak di rumah. Namun, ia akan menjadi bahaya bila cara menonton tv itu salah. Melalui perkongsian Taufiq Razif menjelaskan sebab bahaya jika membiarkan anak menonton tv tanpa kawalan.

Beliau juga mengingatkan ibu bapa supaya alert jika ada anak menunjukkan tanda seperti mengosok mata dan mata selalu berair ketika menonton tv. Nampak biasa-biasa, aje tapi jika dibiarkan akan menjejaskan kesihatan mata. Ikuti catatan ilmu ini.
________________________________________________________________________


1. Anak dibawah umur 18 bulan jangan dibenarkan menonton TV sama sekali. Ini guideline daripada American Academy of Paediatric
2. Yang umur 18 bulan hingga 24 bulan nak menonton TV tu boleh tapi ada syaratnya. Syaratnya adalah :
+ Cari saluran TV yang betul betul bermanfaat tinggi, berbentuk educational dan takde iklan merapu
+ Tengok sama sama dengan anak. Jangan tinggalkan anak kita dengan gajet dan TV sendirian kononnya nak jadikan TV dan gajet ni bibik DIY kita. BIG NO!
+ Ni hanya latihan pengenalan sahaja pada anak kita untuk ajar anak kita apa itu dunia digital. Bukan saja saja nak bagi anak kita tengok sebab penat nak melayan mereka
3. Umur 2 hingga 5 tahun pula limitkan 1 JAM SAHAJA dalam sehari. Dah habis tengok, ajar anak tutup TV tu sendiri untuk ajar anak ‘self discipline’
+ dengan self discipline ni la nanti anak mudah nak kawal diri walaupun kita takde disisi mereka
+ bila balik rumah opah ke rumah atuk nenek ke, insyaAllah mereka masih boleh kawal diri kalau kita ajarkan mereka self discipline ni
4. Anak selalu tengok TV dekat dekat ni sebenarnya tak rosakkan mata pun. Tu cuma mitos je tapi ianya boleh jadi petanda awal anak kita tu memang ada masalah rabun atau penyakit mata yang lain.
Sebab tu la bila anak kita ada 5 tanda kat bawah ni kita kena cepat cepat bawak anak kita pergi buat pemeriksaan mata :
A. Mata selalu berair
B. Selalu sakit kepala
C. Mata mudah jadi penat
D. Selalu berkedip dan menggosok mata
5. Selalu tengok TV pada jarak dekat
5. Anak belajar tengok gajet dan TV ni daripada kita sebenarnya. Sebab tu lah KALAU NAK ANAK BELAJAR KAWAL DIRI DARIPADA TERLAMPAU TENGOK TV DAN GAJET :
✔️ Mak ayahya dulu yang kena kawal diri daripada gajet dan TV
✔️ Anak lebih suka tiru apa yang dilihat ( visual) daripada cuma mendengar bebelan kita ( auditory )
✔️Ingat tau, Children Are Great Imitators. Jadi nak anak berubah, ubahlah diri kita dulu ☺️

IKLAN
IKLAN

P/s : Jom ajarkan dan sebarkan ilmu ni pada pasangan dan mak ayah yang lain ye. Saya rasa ramai lagi mak ayah yang belum tahu ilmu ni.