Mungkin dua tiga hari ini ramai yang sudah bersemangat untuk menyediakan biskut sebagai persediaan meraikan Hari Raya yang bakal disambut tidak lama lagi. Walau tahun ini diraikan seadanya, namun persiapan perlu juga dibuat agar raya kali ini tetap berseri dan meriah.

Andai tercari-cari resipi biskut yang mana ingin dibuat, bolehlah jadikan resipi yang dikongsikan oleh Azza Ahsani ini. Menurutnya resipi yang dikongsikan ini menang terbaik dan menepati rasa biskut coklat yang sebenar.

Ini perkongsiannya:

Adakah anda sedang mencari resepi biskut raya yang mudah dan sedap?? Meh saya bagi idea.. Biskut Coklat ni saya save dari tahun 2019 dari tuan punya resepi bernama Nor AwAnis..

Hari puasa ke 2 haritu, saya offday keje.. so mood nak membiskut tu tetiba hadir tanpa diundang..

Buka peti, ada la terjumpa butter seketul, sebungkus choc rice, setapawe choc powder jenama meriah, sebiji telur dan esen vanilla.. tepung gandum memang sentiasa ada stock.. tepung jagung memang dah lama tersimpan sejak raya tahun lalu lg.. maka, bermulalah detik-detik pengulian doh mengikut SOP yang telah ditetapkan.


Sebab rumah tak ada tempat untuk menggelek biskut, saya guna tudung periuk je.. gelek dengan cawan plastik.. lapik dengan plastik putih yang dah dipotong-potong.


Ini dia biskut yang betul-betul rasa coklat yang cair dimulut.. lama saya cari resepi biskut coklat yang betul-betul menepati cita rasa anak tekak saya.. dan saya sudah menemuinya..
Ini dia resepi dari tuan punya badan.. thanks.. semoga pahalanya mengalir bak air sungai yang mengalir..

IKLAN

BISKUT COKLAT
BAHAN-BAHAN:
1 ketul butter
1 biji kuning telur
1 cawan gula halus
1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan tepung jagung
3 cawan tepung gandum (kalau lembik sangat tambah lagi)
1 sudu kecil esen vanila
Coklat rice/coklat chips untuk hiasan

CARA-CARA:
1. Kacau butter dan kuning telur, saya guna senduk je.
2. Lepas tu masukkan gula halus dan asen vanila. Kacau lagi.
3. Kemudian masukkan serbuk koko, tepung jagung & tepung gandum sikit-sikit. Tambah kalau adunan lembik tapi jangan sampai keras sangat. Seang-sedang tak melekat di tangan sangat. Uli sebati.
4. Tekap adunan. Sapu telur putih dan tabur coklat rice/ lain-lain hiasan.
5. Kemudian bakar suhu 160 dalam 30 minit(ikut oven masing-masing)

IKLAN

EKSTRA INFO

1) Butter pastikan suhu bilik.. bila lembut, senang nak kacau guna senduk..
2) Telur saya guna gred C yang saiz kecik sebab itu je yang ada dalam peti ais.. putih telur jangan buang.. boleh buat sapuan atas biskut untuk lekatkan choc rice..
3) saya tak ada  gula halus.. jadi saya sukat je gula kasar dan bland..
4) Tepung gandum 3 cawan tu saya rasa dah cukup.. tak perlu tambah lagi..
5) Suhu oven saya guna 170°c.. bakar 20 min.. ikut oven masing² ye..
6) Anak hero dia boleh buat, takkan kita mak-mak anak hero heroin ni tak  boleh buat pulak kan?

Sumber : Azza Ahsani

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club