Tinggal dengan mentua ada kelebihan dan kekurangannya. Lebih-lebih lagi jika ipar duai lain pun serumah dengan kita. Bab aurat sudah tentu kena jaga kan.

Justeru, pergerakan di dalam rumah agak terbatas, baik nak ke dapur mahupun ke bilik air, kena pastikan sentiasa menutup kepala. Bagi sesetengah orang benda itu agak remeh namun leceh juga kan.

Apa lagi nak bermesra dan bergurau senda dengan pasangan sendiri kena hati-hati tak boleh dilihat pada tatapan ipar duai atau anak-anak kecil yang lain.

Seorang wanita bernama Ain Zaki berkongsi cerita bagaimana dia menjaga ‘privacy’ biarpun tinggal serumah dengan mentuanya.

Hasil kreativiti Ain, dia telah menukar sebuah bilik menjadi seakan-akan rumah kecil yang dianggap ‘syurga kecil’ milik mereka sekeluarga.

Nak tahu caranya, jom baca ni!

Dapur dalam bilik tidur!
Belum ada rumah sendiri , duduk dgn mentua , dlm rumah ada 2 family ipar duduk skali..

Rasa pgerakan terbatas bila masak2 kat dapur bawah.. yela , pakaian kita kena jaga kan.. xkan nak pakai mcm dlm rumah sendiri..

IKLAN

Pujuk en husb utk reno skit buat dapur dlm blik.. memandangkan bilik besar juga.

Taraaa .. dah siap reno. Simple je . Skangkang kera.. tp ttp syukur & sgt2 hepi atleast dapo iols berasap hari2.

IKLAN

Dlm bilik pakai dapur karan , ada blower , ada tingkap & ada pintu .. bau masuk blik tu ada la tp tak la sampai berbau tilam baju semua.. stakat bau2 harum je gituu..
Nak mkn apa cakap jer .. Semua bahan lengkap. Peti ais ada tp besar sgt xmuat dapur. Jd letak kat luar ( dalam bilik )

Tapi bagi saya .. ni syurga kecil kami. ??

Doakan sy ada rezeki beli rumah sendiri..
-Rumah ni di Brunei
-Dalam rumah MIL ni, ada juga ipar duai yang tinggal sekali.
-MIL sis Ain ni yg cadangkan buat dapur dalam bilik. Untuk keselesaan anak & menantu (dari segi AURAT dan sebagainya) .. Alhamdulilla

Sumber: Ain Zaki