Mendirikan rumah tangga dan hidup bahagia bersama insan tersayang adalah idaman semua pasangan.

Antara pasangan artis yang sering mendapat perhatian media dan peminat adalah Noh Hujan dan Mizz Nina.

Menerusi sebuah perkongsian sebuah youtube, seorang pengguna facebook teruja dengan isi kandungan video ini.

Isi kandungan video itu menjelaskan sikap santun Mizz Nina sebagai isteri yang menjadikan suaminya Noh Hujan bersyukur memilikinya.

_________________________________________________

NOH TERPIKAT PERIBADI MIZZ NINA

Aku ada tengok ada satu video ni kat YouTube.

Orang tu tanya kat Noh, apa yang buat dia rasa tertarik sekali dengan Mizz Nina. Noh kata Mizz Nina lain. Dia mudah dengar kata. Dan dia ni ada karakter yang kuat. Dia tak cliche macam perempuan lain. Takda nak merajuk-merajuk. Takda tiba-tiba diam tak ketahuan hala. Takda nak sentap-sentap. Kalau ada masalah, dia cakap terus je.”You fikir macamana?”.
Noh kata, “Aku bukan reti kalau perempuan tiba-tiba diam ni. Cakap terus senang cerita. Aku rasa buang masa layan benda drama-drama ni”.

Dia juga cerita perjalanan Mizz Nina berubah tu dia nampak. Tekun. Sungguh-sungguh cari ilmu. Siang malam. Dia buat betul-betul. Tinggal semua yang lama-lama. Tanpa was-was.
Lebih bagusnya, dia tak komen-komen Noh begitu begini. Dia berubah, dia berubah. Masa lapang dia membaca. Dengar ceramah. Pergi kelas. Ada waktu dan peluang, dia isi dengan ilmu. Lepas tu dia kongsi apa yang dia dapat tu baik-baik.

IKLAN

Tapi itulah lama-lama yang buat Noh terikut juga. Sebab dia jadi respek. Dia rasa kagum. Dia tahu dia kena sokong. Dia rasa dia kena buat sama-sama.
Ada satu ayat tu Noh kata, “Nina ni aku rasa macam bidadari dari syurga yang Tuhan hantar untuk aku”.

Dan selepas kita tahu itu Mizz Nina jaga betul sikap dia. Kelakuan dia. Diri dia. Tak buat benda-benda yang buat orang tak suka. Tak buat perkara yang boleh mendatangkan orang nak mengata.
Betul.

Bak kata suami aku. Pada anak-anak perempuan dia. Dan aku rasa dia nak bagi pada aku lah sama.

IKLAN
Gambar sekadar hiasan

Wanita yang kuat karakter dia, berilmu dan tak mengada-ngada ni tak payah buat banyak benda. Dia memang menawan dah. Malah lelaki akan hormat dia. Dan buatlah sampai orang jadi terikut-ikut juga nak buat kebaikan yang sama. Jika begitu, dia sudah capai satu level yang lain pula.

Dia tak lemah. Tak meminta-minta. Kalau suka, dia suka. Kalau tak suka, dia kata. Tak biar diri dibuli orang. Waima suami sendiri. Tegas jaga diri. Jangan sekali-kali biarkan diri tak dihargai. Kalau tak, nanti orang akan buat lagi.
Begitulah. Benar. Respect yourself to be respect.

Letakkan diri kita setingkat tinggi. Dengan ilmu, amalan, sikap dan hati yang lebih baik. Setiap hari. Pasangan ni adalah untuk kuat menguatkan. Takkan kuat kalau satu pihak sentiasa melemahkan. Takkan lemah kalau satu pihak sentiasa menguatkan.

Sumber: Siti Suryani Yaakop