Daun pandan yang dibeli jika disimpan begitu sahaja di dalam peti sejuk, lazimnya akan kering juga akhirnya.

Bila begitu keadaan daunnya, hendak digunakan di dalam masakan pun terasa tidak puas hati sebab terlihat tidak segar bahkan baunya juga tidak seperti biasa.

Sebenarnya ada cara yang lebih bagus untuk anda praktikkan seperti mana perkongsian pengalaman daripada dua wanita ini.

Menyimpan daun pandan dengan teknik tersebut, bukan seminggu dua daun pandan kekal segar malah berbulan-bulan lamanya.

Nak tahu lanjut, ikuti perkongsian daripada mereka. Jom baca.


Daun pandan ni beli dr first PKP 1.0, april kalau tak silap saya. Beli dekat mydin. Rm1 lebih dapat 1 pokok.

Masa tu nak masak bubur ja, nak pakai dalam selai 2 ja. Selebihnya tak tau nak buat apa, banyak sangat.

So sy try gunting² dan masuk bekas dan frozenkan..(basuh bersih² dulu)

Sesuai kalau perumahan tu ditengah bandar,
Tak ada tempat bercucuk tanam
Jimat pun jimat, cermat pun cermat.. Eh

Kali ni masuk PKP 2.0, Masih segar lagi, wangi pun kuat lagi bila campur dalam masakan.
Ikutlah nak campo masakan apa pun.

Sumber : Ummul Ariff Azfar

Begitu juga cara yang lebih detail telah dikongsikan oleh DLa AMaya dan bolehlah dicuba untuk memudahkan kita menyimpan daun pandan dalam tempoh yang lama untuk kekal segar dan elok.

IKLAN

CARA MENYIMPAN DAUN PANDAN KEKAL SEGAR

Bagus cara ni. Masih segar sihat elok jaa berbulan pun boleh tahan. Nak masak ambil ja banyak mana dah siap potong. Sangat mudah.

Cara penyimpanan daun pandan dengan tahan lebih lama & segar

• Bersihkan daun pandan
• Potong pendek pendek
• Masukkan dalam plastik kedap/ tupperware
• Simpan dalam peti ais sejuk beku (bahagian freezer)

IKLAN

Daripada kering kan beli banyak banyak, baik simpan beku nak masak nasi kaa kuih kaa hilang kan bau petiais buat bung rampai kaa wangi rumah  ambil jaa bau kuat lagi. Daun pun masih hijau walaupun sudah berbulan.

Selamat mencuba.

Best kan! Dah tak perlu buang lagi daun pandan kering.

Nota : Serai pun boleh buat macam ni potong siap2 atau sebatang2. Daun daun lain pun boleh tetap segar cuma daun berubah warna.

Lagi 1 tips, kalau anak suka sangat makan aiskrim sila letak dalam bekas aiskrim tiap kali minta tunjuk ada daun. Terus terbatal niat 🤭

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club