Setiap antara kita mesti ada cara tertentu untuk menyimpan bahan basah untuk pastikan kekal elok untuk digunakan.

Pun begitu, melalui satu perkongsian daripada Naeamah Balqis ini agak luar biasa menariknya tentang cara yang diamalkan untuk memastikan stok bahan basah kekal segar dan yang penting cukup memudahkan kerja.

Jom baca perkongsian penuh daripada ya.


Selesai stok lauk untuk bulan 3 / 2018. 2018. Alhamdulillah stok lauk untuk bulan Mac lak…bajet untuk 3 minggu juga..cukup2 3 minggu yang bulan 2……settle semua….senang….nak masak apa amik jer..memang penat awalnya…akhirnya senang sangat….takder alasan….pengalaman sendiri kalau dah malas memang banyak alasan…tak ckp orang hokey….ckp diri sendiri…

Langkah perlu buat : 

Masukkan lauk dalam satu bekas (saya hanya guna TIPUWARE…jangan duk cakap saya iklan tupperware hokey) untuk sekali masak…masukkan air sampai menutupi lauk tadi…simpan kat tempat BEKU..

Letak air untuk apa? 

Untuk KEKALKAN KESEGARAN lauk td…anggap lah mcm ikan2 kat kutub sana…dilitupi air batu…bila ais cair…ikan tu tetap segar kan…hahaha…orang sains jangan kecam lak…saya buat contoh jer…senang nak fhm..untuk orang yang ckp manis udang akan hilang bila letak air…simpan lama..terpulang…kita raikan pendapat berlainan….pandangan masing2..tp bagi saya…saya tetap rasa sama jer dengan masa saya baru beli terus masak dengan saya simpan letak air bekukan…

*Lauk yang saya LETAK AIR – Udang + sotong + ikan + ayam…semua bersihkan siap2…simpan lauk yang dah bersih


** Daging + tulang – simpan mcm biasa…JANGAN LETAK AIR

Bila nak masak

IKLAN

Keluarkan…alirkan bawah air paip…kalau udang + sotong sekejap jer cair…kalau ayam amik masa sikit…kalau ikut saya..memang bila nak masak baru bawak keluar…kenapa? Sebab saya tak rancang nak masak apa…bangun pagi baru pikir nak masak apa…mcm gak balik keje…sampai rumah…buka peti baru pikir nak masak apa… hahaha takder masalah nak cairkan ais tu…uolss kalau nak masak pagi esok..malam tu boleh letak kat chiller…ramai orang buat mcm tu kan…

Cara simpan sayur 


– Halia + lengkuas + serai letak dalam bekas dan MASUKKAN AIR sampai menutupi sayuran tersebut
– cili hijau + limau + bawang putih + bawang merah + daun sup + kacang panjang + cili merah + carrot + timun + petai + kobis + sawi jepun + bunga kobis + brokoli….LETAK TISU kat bahagian bawah untuk serap air yang akan menitis kat dlm bekas tersebut…sayur tersebut akan tahan lama…insyaallah…cuma sawi jepun + kobis tak tahan lama…seminggu ok lagi…selepas tu sawi akan lembik dan kobis akan hitam dekat tepi…
Sebab tu lah sayur berdaun saya tak beli banyak sekaligus..cukup untuk seminggu…

IKLAN

Bajet lauk dan sayur2 **

Ayam – Rm36.00 (2 ekor)
Udang biasa – Rm 23.00
Sotong – Rm 36.00
Ikan Selar – Rm 44.00
Tulang Lembu – rm23.00
Ikan Mabung – Rm 13.00
Telur – Rm11.00

Jumlah = Rm183.00 (Lauk)
= Rm 31.00 ( sayur )

** bajet bergantung kepada keperluan 6 individu…saya bukan nak tunjuk bajet saya….saya nak tunjuk cara saya simpan lauk untuk mudahkan untuk kita mak2 ni masak…dan juga cara simpan sayur2 untuk tahan lama terutama mak2 bekerjaya keluar pepagi hari dan hampir nak malam baru balik mcm say

Ekstra info  :

** bekas pink saya isi lauk dan sayur ni…bukan tupperware yer …ni tipuware jer…beli kat Mr Diy…tak perlu bekas mahal2 …yang ni pun tahan lama…kat kedai eco rm2 pun ok…
** kenapa letak air…jawapan saya dah letak awal2 kat atas sana….
** bajet untuk berapa lama..jawapan ada kat atas juga…
** dengan kata lain semua persoalan yang banyak ditanya kat komen…jawapan dah ada kat post…
** mintak maaf kalau komen tak sempat saya balas…dan terlepas pandang…
** Berbeza pendapat dan pandangan…saya raikan…saya terima
** semoga perkongsian ni menjadi ilmu yang manfaat…terima kasih pada yang mendoakan yang baik2 untuk saya…

Sumber : Naeamah Balqis