Buat yang gemar masak makanan yang pedas tentu tercqri-cari petua untuk membuat cili kisar yang tahan lama.

Selain itu, cili kisar ini akan membuatkan masakan menjadi lebih sedap.

Ikuti perkongsian ini.

Tiap kali aku kongsi resepi aneka makanan bergoreng, selalunya aku ada guna cili kisar.

Kebanyakannya lah pasti aku ada masukan cili kisar. Rasanya sebelum ni aku dah pernah kongsi bahan-bahannya di dinding fesbuk aku.

Tapi takpa kali ni aku kongsi sekali lagi, di sini pula. Khas untuk ahli MB.

Bahan mudah :

Cili kering
Bawang besar
Bawang putih
Minyak
Air

Cara penyediaan:

1. Mula sekali cuci dan bilas cili kering tu, rendam dengan air sekejap. Air paip boleh, air panas pun boleh. Terpulang.

2.Lepas tu masukkan cili kering dalam blender bersama bawang besar, bawang putih, dan air. Jangan banyak tau air. Separuh ja dulu. Kalau nampak blender sarat tak boleh kisar baru tambah sikit-sikit.

3. Bawang besar boleh letak lebih. Lagi banyak lagi sedap. Bawang putih tu cukup sekadar seulas dua. Tak perlu banyak. Nak ambik bau je.

IKLAN

4. Minyak letak lah 3 atau 4 sudu. Tak perlu banyak sangat pun. Minyak ni hanya untuk bantu hancurkan bijik cili supaya lumat.

5.Kemudian, blend lah sampai lumat elok.

6. Dah siap. Tuang dalam bekas bertutup. Simpan dalam peti sejuk.

7. Bila nak guna, cedok guna senduk bersih supaya cili tak cepat rosak.

IKLAN

❌Tak perlu dah nak angkut cili boh kat kedai untuk kegunaan di dapur.

Mudah, jimat, tahan lama.

Dan pastinya menambah kesedapan.

Nota :
Kalau nak guna untuk buat pes asam pedas atau kuah laksa, cuma ambil 3 atau 4 senduk cili kisar. Masukan semula dalam blender, tambah belacan. Kisar, siap untuk ditumis.

Sumber: Firda Ashaary