Anak-anak yang membesar perlukan bahan sokongan untuk buat minda mereka berkembang. Mainan adalah salah satu alat untuk mengasah daya kreatif, menguji imaginasi dan minda anak-anak.

Pun begitu harga permainan yang semakin mahal buat kita berfikir beberapa kali untuk membelikan mainan buat mereka. Rasa rugi melaburkan sejumlah wang yang banyak, apa kata anda cuba kreatifkan diri dan buat permainan sendiri kepada anak-anak.

Perkongsian oleh Siti Robeah Siti Ruby di facebooknya ini patut kita kongsi. Paling penting, jom lapangkan masa dan buat sendiri untuk anak-anak sementara cuti masih lagi berbaki beberapa hari ini.

Jom buat!

” Nak belikan permainan buat anak-anak kena sentiasa ada bajet. Nak bercuti kena ada bajet. Duduk rumah tak tahu nak buat aktiviti apa yang sesuai untuk anak-anak? Jom buat aktiviti DIY sendiri.

Dengan kos bawah rm10! Boleh cari di kedai RM 2, kedai alat tulis atau kedai-kedai serbaneka yang lain. Walaupun tidak semahal barangan berjenama. Apa yang penting ialah dapat membantu pembesaran fizikal dan minda, selain disukai oleh anak.

1. Fur-Sticks
Boleh cari di kedai alat tulis. Cucuk-cucuk pada penapis sayur je.

2. Ping-pong Belon
Kalau ramai anak lelaki ni confirm meriah. Tapi jangan sampai bergaduh.

3. Lumba Guli Guna ‘Noodle’
Beli ‘noodle yang digunakan untuk berenang, kemudian belah dua. Kemudian ouma guni!! Yeay

4. Papan Gelongsor

Kalau ada kotak peti sejuk tu, boleh buat ‘giant’ gelongsor. Bagi je anak-anak main sampai lembik lunyai.

5. Laser Benang
Ikat benang ala-ala agen ali. Mesti excited.

IKLAN

6. Litar In The House
Kereta atau motor mainan yang banyak tu boleh ajak anak-anak berlumba di rumah. Feeling-feeling macam litar sepang gitu.

7. Ring Tower/Colour Block
Susun besar di bawah, kecil di atas

8. Fur-balls
Beli fur-balls dan biarkan anak-anak berimaginasi mengikit kretiviti. Kenali warna-warna.

IKLAN

9. Getah Ikat Rambut /Hair Bandy
Susun getah ikut kretiviti sendiri.

10. Batang Aiskrim
Boleh warnakan dulu batang aiskrim atau boleh beli yang dah siap. Ajar anak-anak asingkan warna dan mengukuhkan ingatan tentang warna.

11. Jenga DIY
Asah skill anak-anak membina bangunan. Yang bagusnya, jenga diy sendiri tak mudah patah. Boleh dicampak-dicampak dan diguna banyak kali.

12. Bubble-wrap
Jom main cop-cop kaki!

13. Toilet Paper Roll
Hanya tampal di dinding. Masukkan fur balls. Gerenti anak-anak akan ulang-alik bermain.

Sumber: Siti Robeah Siti Ruby