Berkunjung ke rumah salah sebuah keluarga yang ingin mendapatkan khidmat urutan yang ditawarkan oleh wanita ini, Fera Adriana merasakan ingin membantu keluarga tersebut. Sungguh, rumah yang dihuni oleh keluarga tersebut serba kekurangan.

Atas dasar ingin membantu, Fera Adriana kongsikan pengalamannya bertemu keluarga tersebut dan diharapkan agar apabila diwar-warkan akan dapat menyalurkan bantuan buat yang ingin membantu.


INI KISAHNYA

Harini hari pertama sy urut orang sambil menangis dalam hati, saya dapat msg dari akk ni, dia cakap dah tak tahan sangat sebab badan sakit,So bila saya sampai saya agak terperanjat tengok keadaan rumah yang seolah kosong, memang tak dak apa, yang ada hanya penghuni dalam dia, jadi masa urut akak ni, saya saja mulakan perbualan dengan tanya dia baru ke pindah sini kak? Dia kata aah baru je dapat rumah quarters selepas buat rayuan, akak ni kerja kerajaan, jadi saya tanya lagi, berapa lama dah pindah sini?

Dia jawab lagi dah 2 bulan dik, dalam hati ” kalau dah 2 bulan, xkan ni je brg rumah dia ada…” jadi saya tanya lagi, suami akk pon kerja kerajaan ke, jawapan dia buat aku menangis dalam hati, dengan tenang dia jawab suami akak dah meninggal, bulan 1 haritu sakit kanser, Allahu….!

Kau bayang kan akak ni skrg tgh mengandung 7bulan, dan dia ada anak yang perlu di tanggung, seramai 4 orang lagi? Sorang darjah 6 , darjah 4 , umur 3 tahun dan umur 2 tahun.

Kau bayang kan macam mana kehidupan seharian mereka anak beranak? Dan saya tanya lagi , siapa yang jaga anak2 akak kalau akk pergi kerja? Akak pergi kerja naik apa? Nak tahu apa jawapan dia? Anak dia yg darjah 6 dan yg darjah 4 yang handle dan jaga budak umur 3 & 2 tahun tu masa akak tu pegi kerja,dan lagi buat aku sesak dada bila akk tu ckp anak dia darjah 6 tu lah yg uruskan masak dan bagi adik2 diorg makan, wehhh saat kawan2 umur sebaya si kakak sulong ni sedang bermain ipad , tgk cerita pony2, si kakak sulong ni pula sedang memikul tanggungjawab seorang ibu, manakala seorang ibu sedang memikul tanggungjawab sebagai ibu yg sedang sarat mengandung juga menjadi ayah kepada 4 orang anak yang masih kecil……

Allahuu sebakkk sangat, akk ni sangat tabah, masih mampu tersenyum, pegi kerja naik moto, sebab tu je satunya kenderaan yg dia ada….dan saya tanya lagi barang2 keperluan baby ada dah? Dia kata belum, sebab banyak lagi yg perlu di dahulukan buat masa ni, sebab dok uruskan urusan pindah sekolah anak2 dia, saya kata akak kalau saya ada barang2 baby yang masih ok nak bagi kat baby akk akk nak tak? Akk tu senyum dan kata boleh jugak mcmtu tak payah pk lagi dah pasal keperluan baby ni lagi.

Jadi bila dah selesai urut akk tu, akak tu bayar pada saya, dan saya ambil duit saya ketepikan rm20 dan saya hulurkan balik pada akak tu duit lebihan akk tu agak terkejut, dan kata kenapa sikit je ira amik? saya kata simpan buat perbelanjaan anak2 akak, dan saya bukak dompet kuar beberapa not yg ada dalam tu dan bagi lagi pada akak tu, saya harap duit tu sedikit sebanyak dapat bantu mereka anak beranak.

IKLAN

Mana keluarga mereka yang lain? Ada.. tapi berapa lah mungkin masing2 dapat hulur kan dan bantu, kalau banyak dia dapat, korang mesti nampak macam2 dah ada dalam rumah diorang ni, habis kuat orang boleh tolong utk lepas mereka makan anak beranak mungkin,

Perbelanjaan sekolah anak?
Anak pegi sekolah?
Perbelanjaaan lain?

Aku tanya lagi berapa gaji? Dia kata dah tolak itu ini bersih dapatla 1ribu sebulan 1ribu cukup lah utk makan minum mereka anak beranak 5 orang katanya….

Aku tahu tak cukup sebenarnya, akk tu xnak kita simpati dekat dia, akk tu tak mintak apa2 pon dekat aku…. sikit pon tak , tapi melihat keadaan rumah, aku tahu aku perlu buat sesuatu…

IKLAN

Ingat dalam rezeki kita terselit rezeki orang lain, aku janji dengan akak tu akan datang lagi,
Untuk bagi barang keperluan barang baby, dan persiapan dia bersalin, ada ke yang sudi nak bantu misi aku ni? Akak tu xtahu pon, aku memang niat nak belikan sedikit barang keperluan mereka, seprti beras, barang kering, sedikit barang basah, dan barang keperluan harian mereka.

SEHARI KEMUDIAN

Atas perkongsian tersebut juga turut mendapat perhatian, dan ini  yang dimuat naik di akaun fbnya.

Ada 2 kotak Pampers sampai kat rumah saya, saya tak tahu apa nama FB yang sudi dermakan dekat puan Salmi, katanya suruh postage dkt rumah saya sbb tkot puan Salmi xda kat rumah, esok saya dan hamba Allah yang sudi nak bantu puan Salmi akan ke rumah beliau dan sampai kan barang2 keperluan beliau.

Terima kasih kepada hamba Allah ini, sy tak tahu apa FB anda , semoga Allah murah kan rezeki anda.

sumber :  Fera Adriana