Pernah makan Roti Puri tak ibu-ibu? Bagi yang belum pernah cuba, mesti cuba sebab roti ini memang sedap. Rasanya lembut di dalam dan sedikit garing di luar, cicah pula dengan kari, sambal, sardin, gulai atau kalau yang suka manisan boleh juga dimakan dengan sekaya memang terbaik.
Sebenarnya roti puri ni kalau diratah macam tu je pun dah sedap. Cara nak membuat pun mudah jer. Jom cuba resepi roti puri tanpa yis yang dikongsikan oleh Nor Sharawana Idris Syara menerusi
grup Masak Apa Hari Ini (MAHN)

Breakfast today wahh speaking kemain
Makcik Kiah happy dpt bantuan akk pun happy roti puri menjadi
Alhamdulillah 1st time mencuba bolehlah utk isi perut cicah dengan sambal sardin

RESEPI ROTI PURI TANPA YIS

Bahan
Tepung gandum – 3 cawan
Gula – 1 sudu besar
Garam – 1 sudu kecil
Marjerin – 1 sudu kecil
Air suam – 1 cawan
Minyak masak secukupnya

Cara membuat:

1. Buat doh

Mula-mula kita masukkan tepung, garam, marjerin dan gula. Gaul rata.

Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli. Asalkan jangan lembik.

Uli sampai doh tak lekat di tangan.

2. Rehatkan doh

.Biar kejap dalam 10-15 minit untuk bagi doh rehat

3. Bentukkan

IKLAN

Kemudian tarik doh buat bulat bulat kecik.

Canai leper macam dalam gambar di bawah ni.

4. Goreng

Kemudian terus masukkan doh yang telah dicanai ke dalam minyak yang betul-betul panas. Guna api sederhana ya.

IKLAN

Tengah goreng tu siramlah minyak panas atas puri biar gemuk mengembung.

5. Siap!
Agak-agak dah masak tu bolehlah angkat. Kemudian ulang balik sampai habis semua doh tadi. Lepas tu bolehlah hidangkan.

TIPS NAK BAGI PURI KEMBUNG ELOK
Minyak mesti betul-betul panas. Bukan panas macam baru bukak api.
Waktu goreng, guna api sederhana.
Sambil goreng, curah minyak panas tu bnyk kali atas roti puri sampai dia kembung sendiri.
Masa canai tu tak payah nipis sangat pun tak apa.

Mudah kan?

Confirm anak-anak pun suka makan roti puri ni.