Sungguh! Hati semua wanita inginkan kehidupan yang bahagia bersama pasangan sehingga ke hujung nyawa. Kaum hawa dicipta untuk dilindungi, dimanjai serta dicinta oleh kaum adam. Hanya melalui perkahwinan semua itu termetrai.

Setiap perkahwinan yang diadakan dengan penuh gemilang serta dengan restu ibu bapa kedua belah pihak menjadi momen manis untuk dikenang. Namun, tidak semua perkahwinan itu indah belaka. Ada juga sebaliknya.

Sebagaimana kisah yang dipaparkan ini, memberi peringatan bersama bahawa untuk memilih pasangan hidup, wanita perlu berhati-hati. Jika salah pasangan, merana hidup. Benar semua ini qada dan qadar tetapi tak salah untuk kita ikhtiar mengelak ia berlaku yang memberi bencana kepada rumahtangga.

Melalui penceritaan ini mendidik kita bahawa, untuk membina keluarga bahagia, pasangan suami isteri haruslah seorang yang hidup dalam persekitaran positif, sekali memberi aura yang baik-baik untuk keluarga. Moga kisah ini menjadi iktibar bersama.

IKUTI PERKONGSIAN INI

Gambar hiasan

Kes benar.
Lelaki penagih, isteri kerja kerajaan.
Bila suami kena tahan di lokap, keluarga lelaki cari si isteri minta tolong jamin dari lokap.
Keluar masuk lokap, keluarga lelaki suruh isteri jamin.
Bila isteri nak minta cerai, keluarga laki tak bagi. Yelah sapa nak tanggung anak depa.

Jangan tak tahu ramai keluarga mengahwinkan anak lelaki mereka yang bermasalah.

Mak bapa, abang-abang si lelaki semua sama dalam kes ni. Jangan tak tahu ramai keluarga mengahwinkan anak lelaki mereka yang bermasalah agar isteri boleh jaga anak lelaki mereka.
Yang penagih
Yang gay
Yang kaki hutang sana sini.

HATI-HATI MEMILIH PASANGAN 

Isteri professional juga ramai yg begini. Tak tahu sebab apa. HR ada data berapa ramai pekerja wanita berhutang jauh dari kemampuan kerana suami tak bertanggungjawab. Hutang kereta, rumah semua atas nama isteri.

Jadi orang perempuan jangan la syok sangat kalau famili lelaki datang meminang.

Maaf kan bahasa saya kasar.
Wanita dan keluarga wanita perlu tegas.
Tak rugi eh tolak pinangan orang.
Yang pandai cakap
Yang nampak hebat
Tulah yg bahaya.

IKLAN

Orang Arab berkali-kali pesan
Lelaki walaupun solatnya sepanjang malam dan rajin puasa sunat, tetapi kedekut dgn anak isteri, bukanlah suami yang baik. Culas nafkah bukan perkara kecil. Namun, kita bukanlah demanding, cukup lah lelaki itu bersungguh bekerja. Rezeki tu Allah tentukan. Tapi kalau kerja pun malas, hutang pun atas nama isteri, hmm krik krik sajalah.

Alaa isteri sedekah saja pada suami, no bukan macam tu.
Sebab tu orang Arab sangat particular bab lelaki pinang anak mereka.

SUAMI TAHU TANGGUNGJAWAB BUKAN AMBIL KESEMPATAN

IKLAN

Anak perempuan bukan bab mahar saja yg dibincangkan tapi risk assessment itu perlu dilakukan, tazkiah latar belakang. Janganlah rasa offended kalau bakal mertua check CTOS CCRIS PTPTN. Itu perkara asas bagi seorang laki iaitu kemampuan bayar nafkah.

Maka akan berkata lah lelaki, hmm macam ni banyak la zina, nak kahwin susah. Yang cakap macam ni sebab nak free seks sahaja. Nak seks tapi tak nak bayar nafkah. Bila berkahwin kita kena bekerja, kalau tak kahwin pun memang kita kena bekerja untuk nafkah diri kita juga, kan.

Moga kisah ini jadi iktibar.

Kreditياسمين حناني محمد سفيان