Paling tak sabar kalau kat dapur semestinya nak menunggu bahan basah mencair atau defrost untuk dimasak. Lebih-lebih lagi ayam atau daging yang perlu mengambil tempoh masa yang lama untuk cair. Oleh itu, ramai yang ambil beberapa kaedah untuk mencairkan bahan tersebut, salah satunya meletakkan bahan mentah di luar melebihi 4 jam!

Tapi, tahukah anda kaedah sebegitu boleh menjadi punca untuk keluarga anda menghadapi risiko keracunan makanan? Jom ikuti perkongsian dari Puan Shahida Zahira ini yang berkongsi kaedah lain yang selalu digunakan tetapi kurang betul dan turut berkongsi kaedah sebenar untuk mencairkan ayam atau daging yang beku.

Cara Defrost Lauk Yang Betul Elak Anak Keracunan

Mungkin ada dalam kalangan mommies yang meletakkan daging atau ayam beku di singki pada waktu pagi dan membiarkan ia seharian (melebihi 4 jam) untuk lembut dan boleh dimasak.

Yelah sementara nak tunggu defrost tu elok lah kita buat kerja lain kan. Tapi sebenarnya kaedah ini perlu dielakkan kerana ada risiko keracunan.

IKLAN

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, daging dan ayam mentah jika dibiar lama di luar adalah syurga buat kuman dan bakteria berkumpul sekali gus akibatkan keracunan.

Menerusi perkongsian video tersebut, terdapat beberapa kaedah yang kurang baik digunakan untuk mencairkan daging atau ayam yang beku. Antaranya ialah:

– Letak diluar seharian untuk cairkan ayam yang beku.
– Curahkan air panas untuk cepat cair
– Masak dalam slow cooker

Salah Rupanya Defrost Ayam Selama Ni! Mudah Je Cara Betulnya, Tak Perlu Tunggu Lama

IKLAN

So apa yang mommies boleh buat?

– Letakkan daging atau ayam beku di ruangan peti sejuk (bukan beku), ‘chiller’ seharian.
– Rendamkan dalam air pili yang bersih.
– Guna fungsi ‘defrost’ ketuhar gelombang mikro.
– Guna periuk tekanan tinggi.

@shahidahaziraMungkin ada dlm kalangan mommies yang meletakkan daging atau ayam beku di singki pada waktu pagi dan membiarkan ia seharian (melebihi 4 jam) untuk lembut dan boleh dimasak. Yelah sementara nak tunggu defrost tu elok lah kita buat kerja lain kan. Tapi sebenarnya aedah ini perlu dielakkan kerana ada risiko keracunan. Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, daging dan ayam mentah , jika dibiar lama di luar adalah syurga buat kuman dan bakteria berkumpul sekali gus akibatkan keracunanSo apa yg mommies boleh buat?1. Letakkan daging atau ayam beku di ruangan peti sejuk (bukan beku), ‘chiller’ seharian.2. Rendamkan dalam air pili yang bersih.3. Guna fungsi ‘defrost’ ketuhar gelombang mikro.4. Guna periuk tekanan tinggi♬ original sound – Zira share tips baby makan

Meninjau di ruangan komen, ada yang terkejut dnegan kaedah yang digunakan selama ini salah. malah, ada juga yang berkongsi info berapa lama masa yang diambil untuk defrost dengan cara lalukan air di bahan mentah.

IKLAN

Salah Rupanya Defrost Ayam Selama Ni! Mudah Je Cara Betulnya, Tak Perlu Tunggu Lama

Salah Rupanya Defrost Ayam Selama Ni! Mudah Je Cara Betulnya, Tak Perlu Tunggu Lama

Sumber : @shahidahazira

Dapatkan Telaga Biru Pakej Kenal Jawi Kenal Al Quran Set dengan kos diskaun RM5, dengan menggunakan  kod KELGST5 di sini